maandag 30 juni 2014

Knolselderij stamppot

Knolselderij is een beetje een vergeten groente, ook al valt hij er officieel volgens mij niet onder. Ik plaats het in ieder geval niet standaard in mijn boodschappenkarretje. Toch vind ik iedere keer, als ik het dan gehaald heb, dat ik het eigenlijk vaker moet kopen. Op de één of andere reden doe ik het niet en haal ik veel dezelfde soorten groente. 

Van de week heb ik een recept opgezocht waar knolselderij in werd gebruikt. Juist om weer even wat anders te hebben. Ik weet dat het niet echt het seizoen is voor deze groente, toch kan je het bijna het gehele jaar krijgen en komt het meestal niet van heel ver vandaan. 

Ingrediënten

1 kg aardappels
knolselderij
6 stengels bleekselderij
100 gr kipfilet
1 tl kip kruiden
ruime el grove mosterd
4 el slagroom
bosje selderij van de bleekselderij
nootmuskaat
peper en zout

Zo bereid je het

Schil de aardappels en snijd ze in stukken. Schil de knolselderij en hak deze in stukjes, snij de bleekselderij in halve ringen.

Kook de aardappels met een beetje zout in 20-25 minuten gaar. Kook in een andere pan de knolselderij en bleekselderij beetgaar. Dit duurt ongeveer 15 minuten. Giet af en zet aan de kant.

Snij ondertussen de kipfilet in blokjes, kruid met kip kruiden en bak aan in een koekenpan.

Wanneer de aardappels gaar zijn, giet deze af en laat ze even uitstomen. Stamp ze fijn met een pureestamper en meng de slagroom en mosterd er doorheen tot een smeuïge puree. 
Schep de knolselderij, bleekselderij, bladselderij en kip blokjes luchtig door de puree. 
Breng de stamppot op smaak met nootmuskaat en peper en zout. 

Eet smakelijk!

Wat vond ik er van

Het kan aan het zonnige weer hebben gelegen, maar zowel vriendlief en ik vonden dit niet echt lekker. Er zat niet veel smaak aan en het zag er wat kleurloos uit. Met wat extra kip en misschien wat halve cherry tomaten had het net wat meer pit gehad. Het is sowieso zo dat hoe meer kleur het gerecht heeft hoe aantrekkelijker het er uit ziet. Voor volwassenen zijn minimaal 3 kleuren nodig en voor kinderen 5 of 7. Goed om te onthouden als je wilt dat je eten er aantrekkelijk uit ziet. 
Wat ons betreft is het geen blijvertje. Heel misschien dat ik iets dergelijks in het najaar nog ga maken, maar dan voeg ik in ieder geval wat extra kleur toe (in de vorm van groente uiteraard).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten