vrijdag 12 september 2014

Tomatensoep

Het is weer vrijdag en dat betekend soep dag. Deze keer een meer Hollandse soep die de meeste mensen wel lusten. Tomatensoep is er in allerlei verschillende soorten en smaken, maar met ballen vind ik wel het lekkerst. Ondanks dat ik veel zakken tomatensoep heb gegeten toen ik deze allergie net had blijf ik het een lekkere soep vinden. Zeker nu ik hem zelf maak en er mijn eigen twist aan kan geven, dat is altijd lekkerder dan uit een zak. 

Afgelopen week was het erg druk op mijn werk en had ik ook voor daar soep nodig. Er werd dus een grote pan gemaakt. Dat vind ik zo makkelijk aan soep, het is zo simpel om een grotere hoeveelheid te maken. Ideaal voor als er onverwachts mee eters zijn, of voor een verjaardag, vooraf klaar maken en lekker laten pruttelen op het vuur. Het huis gaat ook nog een heerlijk ruiken. 

Tegenwoordig zijn rundersoepballen van de AH voor mij geschikt. Ze gebruiken nu aardappelzetmeel als bindmiddel in plaats van tarwebloem. Dit is wel eens anders geweest. Natuurlijk kan je ook altijd zelf kleine ballen draaien. 

Ingrediënten voor 8 personen

1 l water
1 schenkel
250 gr soepvlees
2 groente bouillon blokjes
1 l tomaten groente sap
500 gr roma tomaten
250 gr soep groente
250 gr soepballen

Zo bereid je het

Breng het water aan de kook met de schenkel en het soepvlees. Verkruimel de bouillonblokjes erboven en laat het een uur pruttelen. 
Schep het schuim er met een schuimspaan af. Voeg de tomatengroente sap toe, breng opnieuw aan de kook en laat het nogmaals 1 uur pruttelen.

Snij de tomaten in blokjes. Vis de schenkel uit de soep. Voeg de tomaten samen met de soepgroente en de soepballen toe en laat de groente in 20 minuten gaar worden. 

Breng op smaak met een beetje peper, pas op met het zout, de bouillon is nogal zout van zichzelf. Wil je hem iets pikanter, dan kan je er wat tabasco overeen druppelen. Of zet het flesje op tafel, dan kan iedereen het naar eigen keus toevoegen. 

Eventueel kan je er nog wat vermicelli door heen doen, maar daar had ik geen zin in (er bestaat speltvermicelli).  

Eet smakelijk!

Dit vond ik ervan

Tomatensoep is tomatensoep. Daar kan je eigenlijk qua smaak niet zo heel veel mee. Toch blijf ik deze variant erg lekker vinden. Soms doe ik er nog extra groente doorheen, zodat het een stevige soep wordt. Als ik mag kiezen dan wil ik voortaan altijd zelfgemaakte tomatensoep, die is echt beter dan tomatensoep uit een zakje. Aangezien ik echt veel tomatensoep heb gegeten, (voordat ik zelf soep ging maken was dat een van de weinige soepen die ik mocht hebben) merk ik wel dat het snel genoeg is. Deze heb ik vorige week als lunch, avondeten en de dag erna weer als lunch gehad en er staan nog 2 bakken in de vriezer. Ik zie er nu al tegenop om de soep uit de vriezer te eten.
Volgende week weer een niet standaard soep op de planning, verandering van spijs doet eten tenslotte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten