vrijdag 13 juni 2014

Allergie en nu

Graag neem ik jullie mee naar zo'n zeven jaar geleden. Ik zat van top tot teen onder het eczeem. Volgens mijn nieuwe huisarts moest ik mij niet zo aanstellen en zou het vanzelf wel weer over gaan. Na veel zeuren toch een doorverwijzing gekregen naar een dermatoloog. Anderhalve week later had ik de uitslag van een bloedonderzoek. Naast de bestaande allergieën kwamen er nog drie bij; tarwe, soja eitwit en pinda's. 


Spelt ravioli met spinazie en ricotta
Zoals je je kan voorstellen had ik geen idee meer wat ik moest eten; Het liefst ontbeet ik met een bruine boterham met pindakaas en 5 dagen in de week pasta. Tja..  dan blijft er niet zo veel over. Even snel naar de supermarkt voor boodschappen werd ruim een uur door de winkel dwalen en ieder etiket lezen. Er bleef weinig over van de producten die ik kon eten. 
De eerste weken bestond mijn voeding uit yoghurt, kwark, fruit, rijstwafels en iets van aardappels (zonder jus), groente en basic vlees. En dan te bedenken dat ik helemaal niet van de Hollandse pot hou. Ik had geen idee meer wat ik moest eten en ben snel opzoek gegaan naar een diëtiste. Gelukkig heeft zij mij goed op gang geholpen en heb ik jaren ontbeten met cornflakes (van Kellogg's want die anderen worden van tarwe gemaakt) en geluncht met volkoren knäckebröd (in anderen zit ook tarwe). 
Wanneer ik de graan producten weg liet, merkte ik dat ik minder energie had en dat ik mij gedurende de dag slapper ging voelen. Deze allergie zorgde ervoor dat ik mij heel bewust werd van wat mijn lichaam nodig heeft en wat er allemaal in voeding zit. 

Door de jaren heen werd mijn keuken steeds groter en meer voor mijzelf. Mijn budget ging van een studenten inkomen naar een grote mensen salaris. Dit samen zorgde ervoor dat er meer mogelijkheden kwamen. Voor mijn verjaardag heb ik 2,5 jaar geleden een broodbakmachine gekregen; Tot ziens knäckebröd. Bij een vriendinnetje kwam ik erachter dat er ook cruesli bestaat zonder tarwe; Tot ziens cornflakes. Zelfs nu nog komt het knäckebröd en de cornflakes mij mijn neus uit. 
Amandelrotsjes
Door mijn zus weet ik dat spelt producten (en dan met name pasta) de helft goedkoper is in Duitsland. De gezondheidshype zorgt ervoor dat er meer spelt producten te verkrijgen zijn. Dit blijft lastig, want niet alles is 100% spelt. 

Zelf ben ik steeds handiger geworden in de keuken. Voor bijna alle producten die ik niet mag eten heb ik een alternatief gevonden. Wil iets hebben, maar mag ik het niet, dan maak ik het zelf. Meestal lukt de eerste keer, de tweede keer mislukt standaard. Is trouwens ook een goede reden om 365 dagen wat anders te eten. Hierom bij mij geen pakjes, geen kant en klaar sauzen en afhaal. Het koekje bij de koffie laat ik liggen, taart op het werk gaat aan mij voorbij. Dus nog gezond ook. 
Dat wil niet zeggen dat ik niet snoep; Ook voor mij taartjes en koekjes, alleen dan zelf gemaakt. Mijn eczeem is weg en ik geniet van het leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten