zondag 6 juli 2014

Spelt Boterkoek

Boterkoek vind ik heerlijk. Het is zo klaar en vaak ook zo weer op. Dit heb ik vaak gemaakt als ik op het laatste moment nog een traktatie mee wilde nemen naar mijn werk. Zeker toen ik nog in de middag en avond werkte was dit hiervoor ideaal. Boter halve minuut in de magnetron zacht laten worden en aan de slag.


Ondertussen trakteer ik niet zo vaak meer op mijn werk. Dat wil niet zeggen dat ik het niet meer maak. Als ik toch een iets lekkers bij de thee wil hebben, maar niet zo lang bezig wil zijn dan maak ik dit. Eigenlijk kan dit niet mislukken. Wat wel belangrijk is om een boterkoekvorm te gebruiken. Daar zit een schuifje in waarmee de je de boterkoek los haalt van de vorm. Zonder is het toch erg lastig om hem eruit te krijgen, weet ik uit ervaring, hoe goed je de bakvorm ook invet. 

Ingrediënten

Voor een vorm van circa 24 cm.

1 ei
250 gr speltbloem
175 lichte basterdsuiker
200 gr zachte roomboter
snufje zout

Zo bereid je het

Verwarm de oven voor op 170 ͦC. Vet een boterkoekvorm in met boter.
Klop het ei los met een vork.

Meng de bloem, suiker en een snufje zout door elkaar. Doe een beetje van het geklopte ei bij het mengsel en kneed het door.

Voeg de zachte boter bij het mengsel en kneed dit er door heen. Wanneer je het met je handen er door heen kneed is het even plakkerig. Blijf het net zo lang kneden tot je een egale deegbal krijgt.


















Druk het deeg in de ingevette vorm en zorg ervoor dat het overal even dik is. 

\
Bestrijk het deeg met het overgebleven ei.
Maak met een vork of de botte kant van een mes een ruit patroon.

Zet de boterkoek in het midden van de oven en bak deze in 35-40 minuten goudbruin. 











Laat de boterkoek afkoelen en gebruik na ongeveer 10 minuten het schuifje om de boterkoek los te halen van de vorm. 

Snijd de boterkoek pas als deze helemaal is afgekoeld.

Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

Zoals ik al eerder aangaf, boterkoek kan niet mislukken ook deze was weer goed gelukt :). Doordat ik gebruik maak van speltbloem is de boterkoek iets donkerder van kleur dan de boterkoek gemaakt van tarwebloem of die uit de supermarkt. Dit doet verder niets onder aan de smaak. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten