dinsdag 12 augustus 2014

Italiaanse pizza

Voor mij is de vakantie alweer bijna voorbij. Times flies when you havin' fun. Toch vind ik het ook weer fijn om thuis te zijn. De katten weer gezellig om ons heen, ondanks de goede zorgen van Reinier en zijn kattenpension vinden zij het ook fijn om weer thuis te zijn. Ik kan weer uitgebreid koken en nieuwe dingen uitproberen. Vooral vind ik het erg fijn om weer de alternatieven te kunnen maken van producten die ik in restaurants en uit de supermarkt niet mag. Pizza is daar één van. Al sinds ik op het terras in Stockholm heerlijk ruikende en volgens vriendlief ook smakende pizza voorbij zag komen heb ik hier zin in. Dit is ondertussen zo'n twee weken geleden.

Ik heb er aan zitten denken om pizza te bakken op de camping. In Zweden zijn er kleine kookgelegenheden op de campings en sommige hebben ook een oven. Met het warme weer is een warme omgeving voor het rijzen van het deeg niet zo moeilijk en een wijnfles kan je prima als deegroller gebruiken. Heb zelfs het speltbloem in de supermarkt gecheckt of dit 100% is. Dit laatste was niet het geval en daarom heb ik het hele idee maar uitgesteld. 

Eenmaal thuis moest er dus pizza komen. Met een huis vol kampeerspullen die schoongemaakt en opgeruimd moeten worden heb ik niet echt de rust om deeg te maken. Gelukkig bracht de vriezer uitkomst. Hier had ik nog een restje deeg liggen van de panpizza die ik eerder heb gemaakt. Dit bleek net voldoende voor 2 dunne pizzabodems, maar dat was prima.

Ingrediënten voor 2 pizza's 

2 portie speltpizza deeg
half potje tomaten pesto
2 bollen mozzarella
6 plakjes spaanse salami
handje champignons
halve ui
1 teentje knoflook
eventueel handje geraspte kaas

Zo maak je het

Verwarm de oven voor op 250 ͦC, of zo hoog als dat hij kan.

Rol het deeg uit en leg het op een pizza bakplaat.

Snij de mozzarella en champignons in plakken, de halve ui in ringen en de knoflook fijn.

Smeer er de helft van de tomaten pesto over uit. Bekleed beide pizza's met de plakken van 1 bol mozzarella.
Verdeel de salami over één pizza en strooi er eventueel nog een beetje geraspte kaas overheen. 

Beleg de andere pizza met de champignons, ui en knoflook.

Bak de pizza in circa 15 minuten. Let op de baktijd kan per oven verschillen. In mijn oven moet de tweede pizza altijd korter dan de eerste. 

Dit vond ik er van

Het was heerlijk! Of dat nu kwam doordat ik er al twee weken zin had of we nog lekker buiten konden zitten of dat het gewoon een super recept is, ik weet het niet. In ieder geval heeft het ons goed gesmaakt. 
Soms vind ik het lekker om zo veel mogelijk lekkere smaken op een pizza te doen, maar met minimaal beleg is de pizza vaak een stuk lekkerder. Het less is more principe is voor een echte Italiaanse pizza belangrijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten