maandag 18 augustus 2014

Rode curry met garnalen

Helemaal enthousiast van de groene curry die heerlijk was, wilde ik ook een rode curry proberen zelf te maken. Het is zo simpel en veel lekkerder dan uit een potje. Dus ging ik opzoek naar een recept en een moment om het te maken. Hier ben ik afgelopen week mee aan de slag gegaan, helaas was het resultaat niet zoals ik gehoopt had. Toch wil ik graag een recept van een rode curry plaatsen. Voor de vakantie heb ik namelijk wel een heerlijk curry gegeten met garnalen. Dit recept wil ik jullie niet onthouden. 

Hierbij heb ik wel gebruik gemaakt van een curry pasta uit een potje. Door alle extra toegevoegde smaken lijkt het net zelf gemaakt, ideaal dus. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat niet verder ga met mijn zoektocht naar een goede curry pasta om zelf te maken. Zolang kan je genieten van deze rode curry met grote garnalen.

Ingrediënten

1 ui
2 teentjes knoflook
4 cm gember
1 stengel citroengras
zonnebloemolie
2 tl gemalen korianderzaad
2 el rode curry pasta
400 ml kokosmelk
2 puntpaprika's
1 rode peper
250 gr cherry tomatenmix
150 gr doperwten
8 grote garnalen
handje koriander
handje gezouten cashewnoten

Zo maak je het

Pel en snipper de ui en de knoflook. Schil de gember en rasp hem fijn. Halveer het citroengras en verwijder de buitenste bladeren. Snijd de stengel zeer fijn. Verhit de zonnebloemolie in een wok en bak de ui, knoflook, gember, het citroengras, gemalen korianderzaad en rode curry pasta 3 - 4 minuten. Blus af met de kokosmelk. 

Was de puntpaprika en rode peper en snijd beide in ringen (eventueel de rode peper fijn). Was tomaten en halveer deze. Voeg de paprika, rode peper en tomaten toe aan de curry. Breng aan de kook en laat het ongeveer 10 minuten op laag vuur koken. 

Voeg de doperwten toe en kook 5 minuten mee. Pel de garnalen, maar laat de kop er aan zitten en verwijder de darm (door met een scherp mesje de rug in te snijden). Verhit een grillpan (goed heet), wrijf de garnalen in met olie en grill ze aan beide zijde 2 tot 3 minuten. 

Was de koriander, schud hem goed droog en hak de blaadjes grof. Verdeel de curry over de borden, leg op ieder bord 2 garnalen. Strooi de koriander en cashewnoten er over. 
Lekker met rijst of mihoen.

Eet smakelijk!

Wat vond ik er van

Hierboven heb ik het al een beetje verklapt dat ik deze curry erg lekker vond. Het pasta goed bij het heerlijke zomerse weer van toen, maar zou ook nu een verwen maaltijd zijn. Vaak heb ik wel iets wat ik anders zou doen in een gerecht, maar hier kan ik weinig aan bedenken. Doordat er veel gember, citroengras en gemalen korianderzaad aan toegevoegd wordt is het toch anders dan alleen rode curry pasta. Dit is iets wat ik ga onthouden voor als ik geen zin heb om zelf een pasta te maken, maar toch wat anders wil dan kant en klare curry pasta. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten