vrijdag 30 januari 2015

Boerenkoolsoep

Het is winter, nu eindelijk echt. In de winter vind ik dat je ook winterse kost moet eten, eten volgens het seizoen. Daar hoort boerenkool ook bij. Alleen om nou iedere week boerenkoolstamppot te eten, dat zie ik niet zitten. Zoals ik eerder al aangaf, graag eet ik 365 dagen wat anders.
Dus toen ik het recept in de Allerhande tegen kwam, dacht ik dit klinkt bijzonder, dit wil ik een keer proberen. Het is anders dan een stoofpot of een stamppot, maar ik zou niet weten waarom het niet lekker zou zijn in een soepvariant. Aan de slag dus maar. 

Ingrediënten

300 gr. spekjes
olijfolie
winterpeen
2 kleine uien
2 tenen knoflook
1,5 l kippen bouillon (van tablet)
150 gr. boerenkool
1 blik cannellinibonen (400 gr.)
75 gr. speltpasta (ik heb schelpjes gebruikt, maar macaroni kan ook)
150 gr. tuinerwten

Zo maak je het

Snij de ui in halve ringen en de knoflook fijn. Verhit een soeppan met wat olie en bak hierin het spek in 5 minuten op laag vuur. Schep dit regelmatig om. 
Schil de winterpeen, halveer deze in de lengte en snij er plakjes van. Voeg de winterpeen, ui en knoflook toe aan het spek en bak het nog eens 5 minuten op laag vuur. Schep het regelmatig om. 

Voeg de kippenbouillon toe en breng dit aan de kook (zelf verkruimel ik altijd eerst de bouillon blokjes boven de pan en giet daar heet water (uit de waterkoker) bij). Wanneer het kookt voeg je de boerenkool en de bonen toe, laat het 10 minuten koken zodat de boerenkool gaar wordt. Voeg als laatste de pasta en de tuinerwten toe en kook deze 5 minuten mee (afhankelijk van hoe lang de pasta moet koken). Blijf alles wel regelmatig roeren. 
Breng op smaak met wat peper, zout hoeft niet aangezien de spekjes en bouillon al voldoende zout bevatten.

Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

Lang niet altijd vind ik de recepten met variatie op Hollandse pot ingrediënten lekker, maar deze was erg smaakvol. De spekjes zorgen voor een bite en de bonen geven je snel een vol gevoel. Na één bord had ik wel meer dan genoeg gehad. Het is een stevige pot voor in de winter en past wat dat betreft goed bij het weer op dit moment. 
De dag erna heb ik nog een restje als lunch gehad en ook dan is hij nog goed te eten, dus pasta is dan wel wat zacht, maar dat vind ik vaak niet zo erg. Dit recept is volgens ons echt wel een blijvertje. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten