zaterdag 24 januari 2015

Bucket list 2015

Zo dat waren drukke maanden en zo langzamerhand is de rust weer wedergekeerd. Tijd om weer met mijn blog aan de slag te gaan. Ik heb heel divers gegeten afgelopen maanden, maar natuurlijk geen foto's gemaakt. Een hoop zal dus nog een keer gemaakt moeten worden. Geen probleem natuurlijk als het een succesvol recept is geweest. 
Nog steeds heb ik het probleem dat er te veel lekkere recepten zijn en te weinig dagen om alles te maken wat ik zou willen. Toch zijn er een aantal dingen die al heel lang op mijn lijstje staan, maar ik op de een of andere reden nog nooit heb gemaakt. Tijd voor een bucket list dacht ik zo. Ook al in januari al bijna voorbij, zo'n begin van het jaar lijstje kan nog steeds. 

Mijn bucket list is een wensenlijstje met gerechten en baksels wat ik graag dit jaar minstens één keer gemaakt wil hebben. Aan het eind van het jaar laat ik dan weten wat ik van het lijstje bereikt heb. 
Sommige dingen op mijn lijstje staan er al heel erg lang op, andere zijn de laatste maanden naar boven gekomen. 

- Een hele vis bereiden met eiwit schuim in de oven
Dit heb ik een keer gezien/half gedaan tijdens een kookcursus en wil ik graag zelf een keer doen. 

- Soufflé
Het lijkt mij erg lekker en staat al een behoorlijke tijd op mijn wensenlijst. Wat mij nog tegen houd is dat ik geen soufflé schaaltjes heb, maar volgens mij hebben mijn ouders die wel dus dat ik eigenlijk geen excuus. Verder ben ik erg bang dat het totaal mislukt. 

- Zelf sushi maken voor een groep mensen
Ondertussen heb ik al twee keer sushi gemaakt voor vriendlief en mij, alleen kwam ik er beide keren achter dat het voor meerdere personen makkelijker is om veel verschillende soorten te maken. 

- Hele kip uit de oven, gegrild
Net zo als de soufflé staat deze al erg lang op mijn wensenlijstje. Stiekem moet ik wel toegeven dat de kip op dit moment aan het spit in de oven zit. Dus deze kan ik al van het lijstje strepen, tenminste als hij goed is gelukt.

- Friese oranje koek
Vriendlief is Fries en hij is fan van echte Friese oranje koek. Ik heb dit nog nooit gegeten en weet dus ook niet hoe het smaakt, toch ben ik wel benieuwd. Laatst bij schoonfamilie op een verjaardag geweest en van een banketbakker het recept gekregen, dus dat moet goed komen. 

- Suikerbrood
Dit heb ik al twee keer geprobeerd, de eerste keer was het wel redelijk gelukt alleen was het brood (buiten de suikerkristallen om) niet echt lekker. De tweede keer kreeg ik het brood niet gaar. 

- Zelf spelt wraps maken
En dan bedoel ik niet de pannenkoeken variant, maar echt wraps zoals deze ook te krijgen zijn in de winkel en zoals deze gemaakt worden in Mexico. 

- Iets eten wat ik nog nooit heb gegeten
Meestal als ik op vakantie ben eet ik iets wat ik nog nooit gegeten heb. Zo heb ik een paar jaar geleden krab gegeten en heb ik oesters geprobeerd. Dit vind ik wel een leuke traditie, dus zet ik graag voort. 

- Zelf bitterballen en/of kroketten maken
Voor mijn allergie was ik dol op bitterballen en kroketten. Nog steeds heb ik moeite met het laten staan hiervan, toch lukt mij dat steeds beter. Van de zomer heb ik glutenvrije kroketten gegeten en daar zal eigenlijk geen smaak aan. Tijd om het zelf te gaan maken. 

- Een echte slagroomtaart maken
Ik hou helemaal niet van slagroomtaarten, maar ik vind ze altijd wel super mooi. Vorig voorjaar heb ik bij mijn moeder een workshop taart versieren gehad en heb een taart volledige bekleed met slagroom. Dit was best wel een klusje, maar erg leuk om te doen. Het kapsel en het banketbakkersroom had zij al gemaakt, dus dat wil ik dit keer ook zelf maken. Nu alleen nog een goed doel vinden om de taart naar toe te brengen. 

Het is nog best wel een lijst geworden als ik het zo bekijk. Er staan simpele dingen op, maar ook punten die wat lastiger te volbrengen zijn. Voor een goede bitterbal ben je al minsten twee dagen bezig en misschien nog wel langer. Naja ik denk dat het met deze lijst wel goed gaat komen. 
Aan het eind van het jaar, of begin 2016 laat ik weten wat het resultaat is. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten