woensdag 3 september 2014

IJburg culinair

Foodevents zijn helemaal hip & happening op dit moment. Naast grote stedelijke events zijn er ook kleine lokale evenementen waarbij het draait om het proeven van heerlijk voedsel. Zo ook op IJburg. IJburg is een dorp binnen Amsterdam met zijn eigen gewoontes en cultuur. Ik vind het erg leuk om hier te wonen en vermaak mij hier over het algemeen prima. Natuurlijk kan IJburg niet achter blijven als het gaat om Foodevents. Sinds drie jaar is IJburg culinair een terugkerende activiteit en alle eetgelegenheden van IJburg hebben een stand met heerlijk eten. 


Dit jaar besloten wij om hier heen te gaan en afgelopen weekend was het zo ver. Helaas zat het weer niet mee en ondanks de regen was het gezellig druk. Maarja daar sta je dan, op een plein met veel heerlijke geuren. Eerst maar wat drinken halen en dan een rondje lopen. Paella, heerlijke lunch broodjes, super healty vegan lekkernijen, spareribs, hamburgers, sushi, pannenkoeken, saté, springrolls, köfte, roti, smoothie met tarwegras en nog veel meer. We wilde ons avondeten hier eten, dus we moesten kiezen tussen al dat lekkers. 


Vriendlief vond het inderdaad een lastige keuze. Persoonlijk vond ik het wel mee vallen, maar dat kwam eigenlijk omdat de keus voor mij gemaakt werd. De vegan lekkernijen waren met soja, de spareribs gemarineerd in ketjap, de springrolls gevuld met noodles, pannenkoeken, broodjes, saté mag ik sowieso ook niet. Hier had ik een klein jaar geleden enorm van kunnen balen, zo erg dat ik chagrijnig werd en naar huis wilde. Gelukkig zit ik ondertussen goed in mijn vel en kan ik ook met dit soort zaken beter omgaan. Tenminste gisteren, als je kijkt naar mijn frustraties in de Zweedse supermarkt dan betwijfel ik of het wel echt beter gaat.

Het lukte mij zelfs om met de opmerking van één van de verkopers om te gaan. We stonden bij een tentje te kijken, eerder waren hier ook spareribs, maar deze stonden niet meer op het bord. Wel hadden ze nog springrolls en saté. Dat laatste is voor mij geen optie, maar als de springrolls met rijstvellen zijn gemaakt is dat geen probleem. Wel met rijstvellen, maar ook met noodles. Heel positief proberen ze de saté te verkopen, maar nadat ik aangeef dat ik naast tarwe ook geen pinda's mag (het kan ook zonder saus) en geen soja krijg ik de opmerking "Wat doe je hier dan?" Alsof ik met een allergie niet ergens mag/kan eten. Alsof ik niet naar een foodevent mag gaan. Eigenlijk een behoorlijk kwetsende opmerking, waar ik vorig jaar ook echt boos om had kunnen worden. Van het weekend lachte ik het weg "Er is gelukkig ook heel veel wat ik wel mag eten.". 


De slager stond er met Black Angus hamburgers, zonder broodje, alleen de burger. Deze was heerlijk zacht en sappig. Omdat deze van de slager af komt durf ik wel met 99% zekerheid te zeggen dat de burger zonder bloem o.i.d. is gemaakt. De visboer had paella, prima en lekker, maar niet echt bijzonder. Wel wil ik met trots vertellen dat ik zelfs de mosselen heb gegeten, terwijl ik die eigenlijk niet echt lekker vind. Ook is er de nieuwe sushi zaak en toen vriendlief een broodje köfte haalde, ging ik voor een bakje sushi.. Zonder sojasaus is sushi ook heerlijk, dus is dit prima te eten voor mij. Na een tweede hamburger gehaald te hebben zijn we met een volle buik naar huis gegaan. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten