donderdag 4 september 2014

Karbonade uit de oven

Mijn schoonmoeder maakt soms wel eens de opmerking dat als ze bij ons eet, dat het de kwaliteit heeft van een restaurant. Persoonlijk vind ik dit behoorlijk overdreven. Aan de andere kant eet ik ook graag bij haar, juist omdat zij de echte Hollandse gerechten kan maken zoals mijn oma dit ook deed. Een sappige karbonade of gehaktbal, daar draait zij haar handen niet voor om. Voor mij zijn juist dat soort gerechten een uitdaging.


Hoe het komt dat ik juist de Hollandse gerechten lastig vind weet ik niet. Misschien komt het omdat ik niet van aardappels, vlees en groente hou. Misschien is het omdat de kant en klare kruiden potjes voor bijvoorbeeld een karbonade altijd vol zitten met toevoegingen die ik niet mag en ik het daarom nooit heb gemaakt. Misschien komt het omdat wij dit vroeger thuis niet zo heel vaak aten. Waar het door komt ik weet het niet, maar ik blijf het in ieder geval proberen en de volhouder wint. 

Ingrediënten

1 kg trostomaten
1 kg krieltjes
½ bosje tijm
olijfolie
4 ribkarbonades
zeezout
200 gr doperwtjes of fijne tuinerwten
grote el roomboter

Zo maak je het

Was de krieltjes, kook deze 5 minuten in een pan met ruim water. Laat de krieltjes goed droog stomen en halveer ze. Was de tomaten en snij deze in parten. Ris de blaadjes van de tijm, houd 2 takjes apart om te garneren. Meng de krieltjes, tomaten, tijm en een flinke scheut olijfolie door elkaar en breng op smaak met een beetje zout en flink wat peper. 

Verwarm de oven voor op 200 ͦC. 
Verhit olijfolie in een grote koekenpan en braad het vlees aan beide kanten bruin op hoog vuur. Het makkelijkst is het om dit in twee porties te doen. Breng op smaak met peper en zout. Leg dit in een grote ovenschaal of braadslee. 


Verdeel het aardappel-tomaat mengsel er tussen en bedruppel het met het overgebleven bakvet uit de koekenpan. Bak het in circa 1 uur en 30 minuten in de oven, totdat het vlees een beetje van het bot valt.
Wanneer het te donker wordt dek het dan af met aluminiumfolie. 

Kook tegen het eind van de oventijd van de karbonade de doperwten of fijne tuinerwten in een pan met een beetje water gaar in 6 minuten. Giet af en roer een eetlepel roomboter door heen. 

Bestrooi de ovenschaal voor het opdienen met zeezout en de achter gehouden tijm. 
Serveer met de doperwten of fijne tuinerwten.

Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

Zoals ik in de inleiding al aangaf vind ik het lastig om karbonades te bakken. Ook dit keer is het niet gelukt, volgens het recept moet het vlees van het bot afvallen. Bij mij zat het vlees nog stevig aan het bot, maar was wel behoorlijk droog. Zo droog zelfs dat ik het eigenlijk niet echt lekker vond. 
Bij het recept over de gebakken aardappels heb ik al bekend dat ik het lastig vind om aardappels te bakken. Ondanks dat het de laatste paar keer goed is gegaan, bleek ik ook dit keer geen vrienden te zijn met de aardappel. Daarom raad ik ook aan om de krieltjes kort voor te koken om te voorkomen dat ze nog knoei hard zijn. Gelukkig waren de tuinerwtjes wel goed gelukt :)
Mocht je een kei zijn in het bereiden van karbonades dan is dit zeker een aanrader! De smaak combinatie van tomaat, aardappel en tijm is namelijk wel erg lekker en volgens mij past daar heel goed een sappige karbonade bij. Graag kom ik dan ook bij je in de les zodat het bij mij de volgende keer ook lukt. Natuurlijk zijn tips ook altijd welkom!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten