donderdag 14 augustus 2014

Gebakken aardappeltjes

Van aardappels ben ik absoluut geen fan. Vroeger vond ik de gekookte aardappels alleen lekker met heel veel jus. Laat de jus poeder nou net één van die producten zijn die ik niet meer kan eten. Gelukkig kan je met aardappels goed variëren en kan je ze bakken (in de oven of de pan met of zonder schil), frituren, pureren, koekjes van maken. Daarnaast kan je er verschillende kruiden en specerijen aan toevoegen zodat het iedere keer weer anders smaakt. Dit keer ben ik voor de gebakken aardappels in de schil met champignons en verse kruiden gegaan.

Zo langzamerhand lukt het mij zelfs om de aardappels goed gaar te krijgen. Wanneer ik gebakken aardappels maakte vond ik het niet altijd nodig om de ze eerst voor te koken. Een ovenschotel met verse aardappelschijfjes ging zonder voorkoken zo de oven in. Dit zorgde meestal niet voor het beste resultaat. Tegenwoordig weet ik beter en kook ik altijd alles even voor. Helaas gebeurd het ook nu nog dat de aardappel niet helemaal gaar is. Het tegenovergestelde gebeurd trouwens ook, te gaar gekookte aardappelfrieten die nog voordat ze het frituur in gaan verkruimelen.

Ingrediënten

500 gr kruimige aardappels
roomboter
knoflook
handje champignons
flinke hand platte peterselie
flinke hand bieslook
zeezout

Zo bereid je het

Boen de aardappels goed schoon. Kook ze in ruim water met zout 10 minuten. 
Giet ze af en laat de aardappels goed uitstomen en afkoelen op een plank.

Snij in de tussentijd de champignons door de helft of in parten (afhankelijk van de grote van de champignons) en snij de knoflook fijn. 

Wanneer de aardappels voldoende afgekoeld zijn dan kan je ze in stukjes snijden. Ik maak vaak eerst 4 partjes en die snij ik dan weer ik stukjes.


Verhit een grote koekenpan en laat de roomboter smelten. Let erop dat de boter niet gaat verkleuren, dan brand deze namelijk aan. 
Bak de aardappeltjes hierin voor ongeveer 10 minuten. Schep ze regelmatig om. 
Voeg na 5 minuten de champignons en knoflook toe. 

Hak de bieslook en peterselie fijn en strooi deze in de laatste minuut over de aardappels. Strooi er na smaak zeezout over en schep alles nog een paar keer goed door.

Eet smakelijk!

Wij hebben het gegeten met gebakken witlof en een pepersteak.

Dit vond ik er van

Gebakken aardappels vind ik samen met puree nog wel het lekkerst wat je hiermee kan maken. Moet daarbij wel eerlijk toegeven dat ik dit ook het gemakkelijkst vind om klaar te maken, ook al heeft het bij gebakken aardappels wel even geduurd voordat ik dit goed onder de knie had. 

Deze versie was zeker goed gelukt en de verse kruiden geven het net even een andere twist dan gewone gebakken aardappels. Vriendlief was al opzoek naar mayonaise omdat hij dit er zo goed bij vond passen. Helaas voor hem had ik deze niet gemaakt of op voorraad. Voor de smaak was het in ieder geval niet nodig. Persoonlijk vond ik hem iets te zout, maar ik vond het er ook wel bij passen. Goede gebakken aardappels mogen van mij evenals friet best wel zout zijn. Het liefst dan wel met zeezout, dat heeft toch iets meer smaak. De champignons zorgen voor een lekkere afwisseling tijdens het eten. Dit is zeker voor herhaling vatbaar wat mij betreft! 

2 opmerkingen:

  1. Tip voor als je kant en klare aardappelschijfjes wil gebruiken boor bijv een ovenschotel: even met een vork wat gaatjes in de verpakking prikken en dan 2 minuten in de magnetron. Werkt als een tierelier en daardoor alleen nog maar gare aardappelschijfjes! :-D heel handig als je niet veel tijd hebt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Wendy, Dat is zeker een handig als je tijd wilt besparen! Ik zal hem onthouden.

      Verwijderen