vrijdag 15 augustus 2014

Romige spaghetti met venkel en ricotta

Vrijdag soep dag gaat voor deze week nog niet op. Wel een gezonde pasta met veel groente. Dit is ook een ideale basis om een avond op te sporten. Pasta blijft echt mijn favoriet, je kan er eindeloos mee variëren en dat doe ik sinds ik 365 dagen wat anders probeer te eten ook steeds meer. Deze variant is goed gevuld en blijft lekker romig.  


Ingrediënten

150 gr rauwe ham
1 venkel
2 tenen knoflook
250 gr ricotta
2 eieren
75 gr Parmezaanse kaas
300 gr spelt spaghetti
150 gr veldsla
tuinkers

Zo bereid je het

Breng alvast water aan de kook voor de spaghetti. Voeg hier flink wat zout in, Italianen zeggen dat het water voor de pasta net zo zout moet zijn als de zee. 
 
Snijd de rauwe ham in stukjes, de venkel in plakjes en de knoflook fijn. 
Verhit een koekenpan en bak hierin zonder olie of boter de rauwe ham krokoant. Dit duurt ongeveer 5 minuten. Voeg de venkel en knoflook toe en bak dit 2 minuten mee. Haal dan de pan van het vuur. 
Klop ondertussen de ricotta met de eieren en de helft van de Parmezaanse kaas los en breng op smaak met flink wat peper. 

Kook de spaghetti volgens de gebruiksaanwijzingen op de verpakking. Giet deze af, maar laat aanhangend vocht zitten. 
Doe de spaghetti terug in de pan (niet op het vuur!) Voeg het ham-venkelmengsel samen met de de helft van de veldsla toe. Voeg al roerend het ricotta mengsel toe. Blijf roeren totdat de saus is ingedikt en aan de pasta blijft hangen. Voeg op het laatste moment nog de andere helft van de veldsla toe zodat deze fris blijft. 

Bestrooi de pasta met de rest van de Parmezaanse kaas en garneer met wat tuinkers. 

Eet smakelijk!


Dit vond ik er van

Het is een machtige maar lekkere pasta. Door de veldsla past het goed in de zomer, ondanks dat het zomerweer ons in de steek laat. Zelf heb ik de veldsla er in één keer doorgeroerd en hierdoor was deze al warm en slap op het moment van opdienen. Deed niet veel met de smaak, maar het lijkt mij lekkerder als deze nog wat frisser en steviger is. 
Omdat ik het recept altijd schrijf voor 4 personen, maar maak voor 2 personen zijn mijn verhoudingen soms iets anders. Zo heb ik in dit gerecht ook 2 eieren toegevoegd. Dacht dat dit ten goede zou komen aan de binding van de saus. Helaas kreeg het hierdoor een beetje een ei smaak. Doe ik volgende keer dus echt anders. 

Ik vond het een bijzonder gerechtje, wat ik niet eens zo heel veel zou veranderen. De rauwe ham zorgt voor een zoutige en krokante bite, wat afgewisseld wordt met zoete venkel. Hooguit zou ik wat nootmuskaat toevoegen aan het ricotta mengsel om het nog meer pit te geven. Ik heb hier mijn buik goed vol van gegeten en echt van genoten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten