maandag 2 februari 2015

Lunchen met een salade

Als ik eerlijk ben, dan ben ik altijd wel een groot fan geweest van brood. De hoeveelheid keuzes die je daarmee hebt en het gemak om even snel een broodje te smeren vind ik ideaal. Er zijn zo veel brood soorten dat afwisselen goed mogelijk is en het daardoor niet snel gaat vervelen. Op het moment dat ik mijn voedsel allergie niet had gehad dan zou ik ook zeker veel brood eten. Voor mij is de werkelijkheid anders, wanneer ik brood bak smaakt deze hetzelfde als die ervoor. Bolletjes maken vind ik toch wel lastig, laat staan ciabatta, pistoletjes, kaiserbroodjes, croissantjes, kerstbrood, muesli bollen, kwarkbollen en ga zo maar door. Juist die broden met veel zaden erin vind ik lekker.
Nu ik geen tarwe meer kan eten, ik zelf mijn broden bak of voor de hoofdprijs haal bij een speciaalzaak ben ik niet meer zo'n fan van brood. 

Mijn broden smaken vaak hetzelfde. Veel variatie kan ik niet aan brengen en ik heb niet het geduld om uren in de keuken te staan om een voorraad verschillende broden te maken. Een uurtje eerder opstaan om voordat ik ga werken even een deegje te kneden zie ik mijzelf niet doen. Dus gaat 's avonds weer de broodbakmachine aan zodat ik de volgende dag weer een brood heb wat hetzelfde smaakt als die daarvoor. Zelfs met extra toevoegingen, blijft de structuur redelijk gelijk. Hoe lekker ik brood ook vind, het is tijd voor variatie! Verandering van spijs doet eten. 

Salades
Dus sinds een week of twee maak ik drie á vier keer per week een lunch salade. Iets anders dan brood en nog gezond ook. Ik let er wel op dat er voldoende voedingstoffen inzitten, want anders heb ik na een half uur alweer trek. Dat is iets wat ik door de jaren heen heb geleerd met de heerlijke lunchsalades op een terras of in een café. Juist het brood wat erbij wordt geserveerd zorgt ervoor dat je verzadigd raakt en juist dat brood kan ik niet meer eten.

Na twee weken vind ik het nu al spannend om ook hier voldoende variatie in aan te brengen. Je grijpt toch al snel naar dezelfde ingrediënten: sla, komkommer en tomaat. Hoe zorg je dat het lekker en voedzaam is. Toch vind ik het tot op heden ook niet erg ingewikkeld, maar als ik er over nadenk dat is het al wel veel van hetzelfde; gemixte sla, komkommer, cherry tomaat, avocado, gegrilde courgette, linzen of kikkererwten, quinoa, feta en tuinkers. Alleen heb ik niet het idee dat ik de hele week dezelfde salade eet. Ik heb er al een keer zalm bij gegeten, of rosbief en vandaag had ik kip. De ene keer maak ik een dressing met alleen olie en balsamico, de andere keer is het met mayonaise en crème fraîche. Vaak heb ik er quinoa bij, maar ook niet altijd en de verhoudingen zijn ook niet altijd gelijk. Eigenlijk doe ik altijd maar wat, wat heb ik in huis en wat is een lekkere combinatie. 

De quinoa kook ik vooraf en bewaar ik in een bakje in de koelkast. Zo hoef je niet iedere keer een beetje quinoa te koken en is je salade snel klaar. Als je 's avonds toch aan het koken bent, dan kan je gelijk de courgette grillen of bakken, dit is ook goed te bewaren in de koelkast.

Ingrediënten voor 1 persoon
Handje gemengde sla
1,5 el. gekookte quinoa
1.5 el linzen
5 cherry tomaten
5 cm komkommer
10 cm courgette
stukje feta
3 plakjes kipfilet (let op! hier kan tarwe in verwerkt zijn)
1 tl mayonaise 
1 tl crème fraîche
scheutje olijfolie
scheutje rode wijn azijn

Zo maak je het
Verspreid de sla over een bord, leg daar overheen de quinoa. Spoel de linzen af onder de kraan en laat deze uitlekken in een vergiet. 
Snij de courgette in plakjes en bak of gril deze 5 minuten in een koekenpan of grillpan. 
Verspreid de linzen over de sla en de quinoa. 
Halveer de tomaten, snij de komkommer in de lengte doormidden en snij deze nogmaals in de lengte en daarna in plakjes.
Verdeel de tomaten, komkommer, gegrilde courgette over de quinoa, linzen en sla. Verbrokkel de feta er overheen. Rol de plakjes kipfilet op en leg deze op de salade.

Dressing
Meng de mayonaise, creme fraiche, olijfolie en rode wijnazijn door elkaar. Breng op smaak met peper en zout. 

Besprenkel de dressing naar smaak over de salade. 

Eet smakelijk
Dit vond ik er van
Het is een goed vullende salade, wat mij gelijk een energie boost geeft. Het was de eerste keer dat ik een salade met kipfilet heb gemaakt en ik moet zeggen dat smaakte erg goed. Gegrilde kip kan natuurlijk ook. Moet zeggen dat ik erg blij ben dat ik zo makkelijk die salades in elkaar draai waardoor ik het ook sneller 's ochtends maak om mee te nemen. 
Ik weet niet of ik deze dressing super lekker vind, maar dat kan ook komen door de mayonaise die ik heb gemaakt. Ben uitgeschoten met de citroen, dus deze is wat zuur. Een beetje honing er door heen doet ook wonderen wat dat betreft, daarmee is het zeker lekker. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten