dinsdag 15 juli 2014

Salade van speltcouscous en aardbeien

Couscous vervang ik altijd voor quinoa. Dat lijkt er op qua structuur vind ik en is nog voedzaam ook. Van de week kwam ik spelt couscous tegen in de supermarkt. Na twee keer de ingrediëntenlijst gecheckt te hebben en ik zeker wist dat hier geen tarwe in zit nam ik hem mee. Ik was benieuwd, maar had op dat moment niet een salade op de planning staan. Voor de week erna een lekker recept uitgezocht en gemaakt.


Na jaren geen couscous meer gegeten te hebben, was het even uitzoeken hoe ik dit moest bereiden. Gelukkig is het niet zo heel ingewikkeld en is het alleen een kwestie van de juiste verhoudingen vinden. Deze liggen iets anders dan gewone couscous, deze heeft wat meer vocht nodig om te wellen dan dat je gewend bent. Voor mij is het nog even oefenen, alle tips om het klaar te maken zijn welkom!

Ingrediënten

250 speltcouscous
olijfolie
1 ui
3 wortels
60 gr pijnboompitten
2 el suiker
2 citroenen
1 bosje platte peterselie
350 gr aardbeien
1 avocado

Zo bereid je het

Breng 400 ml water aan de kook met een snuf zout en een el olijfolie. Roer de speltcouscous erdoor, neem de pan van het vuur en laat het 5 minuten afgedekt wellen. De couscous is gaar wanneer al het vocht is opgenomen. Maak de couscous los met een vork.


Maak de wortels schoon en hak ze klein, snipper de ui. Rooster de pijnboompitten goudbruin in een droge koekenpan. Haal ze uit de pan en laat ze op een bord afkoelen. Verwarm wat olijfolie in de pan en bak de wortels 2-3 minuten. Voeg de ui toe en bak deze 2 minuten mee. Bestrooi met de suiker en karamelliseer goudbruin. Neem van het vuur en breng op smaak met peper en zout, laat afkoelen. 

Maak de dressing door de citroenen wassen, de schil te raspen en het sap eruit te persen. Roer de citroenschil, -rasp, zout en peper door elkaar.


Was de peterselie en schud hem droog. Pluk de blaadjes van de takjes en hak ze grof. Maak de aardbeien schoon en snijd ze door midden. Halveer de avocado, verwijder de pit, lepel het vruchtvlees eruit en snijd deze in blokjes.

Meng alle salade ingrediënten met de dressing en laat even rusten. Breng nogmaals op smaak met peper en zout.


Dit vond ik er van

Dit is een lekkere zomerse salade. Door de aardbeien krijgt het een lekkere zoete smaak en de avocado is voor mij ook echt een zomer product. Er zit veel smaak aan de salade en dat maakt het voor mij automatisch een blijvertje. 
De speltcouscous vond ik nog wat papperig. De droge korrel die couscous normaal gesproken heeft, is niet gelukt. Ik heb de verhouding al aangepast in het recept, maar ik weet niet zeker of dit wel klopt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten