maandag 14 juli 2014

Tortilla met olijven en feta

Tijd voor wat improvisatie. Bij mij mislukt namelijk ook wel eens wat. Op de planning stond om zelfgemaakte pasta te eten met gegrilde groente, alleen mislukte te pasta finaal. Ik had geen zin in gedroogde pasta, want dat kan ik straks tijdens de vakantie nog genoeg eten. Tijd om opnieuw te beginnen was er niet echt aangezien het al 18.00 was geweest en het deeg minstens een uur moet rusten. Dus dan maar wat anders eten. In mijn gedachte ging ik door de keukenkastjes naar wat we wel hebben en ik kwam uit bij een Spaanse tortilla met olijven en feta. 

Dit is niet heel bijzonder en snel klaar op een doordeweekse dag. De basis ingrediënten hebben de meeste mensen wel in huis, daarom ideaal voor wanneer je moet improviseren. 

Ingrediënten

400 gr kruimige aardappels
4 teentjes knoflook
olijfolie
6-8 eieren
50 gr groene olijven
50 gr zwarte olijven
zout en peper
100 gr cherry tomaten
100 gr feta
100 gr rucola
4-6 plakjes serranoham

Zo bereid je het

Verwarm de oven voor op 200 ͦC. Schil de aardappels en snijd ze in kleine blokjes. Pel en snipper de knoflook. Verwarm wat olijfolie in een ovenbestendige pan* en bak hierin de aardappels rondom bruin samen met de knoflook in circa 8 minuten.


Kluts de eieren. Voeg de olijven toe aan de aardappels en breng op smaak met peper en zout. Schenk de eieren bij de aardappels*. Snijd de tomaten en leg deze in het aardappel-ei mengsel met de snijkant naar boven.


Verkruimel de feta erboven.


Bak het geheel in de oven in 10-12 minuten.


Was de rucola en schud deze goed droog. Scheur de serranoham in stukken. 
Neem de tortilla en verdeel de serranoham en rucola erover.


Eet smakelijk! 

* Wanner je koekenpan/hapjespan hebt die in de oven past/kan, dan kan je de aardappels en olijven over scheppen in een ovenschaal en daar de geklutste eieren overheen schenken. 

Dit vond ik er van

Een Spaanse tortilla heb ik vaker gemaakt, maar het is nooit een van mijn favoriete geweest. Of dat komt omdat ik niet zo van aardappel hou of omdat ik geen grote fan ben van ei dat weet ik niet. Ondanks dat ik de tortilla zo'n 17 minuten in de oven heb gehad, was het ei toch niet helemaal gaar. Dit ligt eerder aan mijn oven dan ook de tijd dat het in de over hoort. Iedere oven is natuurlijk anders. 
Wat ons betreft komt dit niet snel weer op het menu, maar dat neemt niet weg dat het een ideaal improvisatie gerecht is. Op de toevoegingen kan je natuurlijk eindeloos variëren, het is maar net wat je in huis heb. Verse kruiden, zongedroogde tomaten en mozzarella is ook een heerlijke combinatie; of paprika rode ui en champignons.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten