zondag 13 juli 2014

Zachte bollen van speltbloem

Om misverstanden te voorkomen, eerst even dit: ik ben erg blij met mijn broodbakmachine! Deze zou ik voor geen goud willen missen en doet goed dienst. Toch kan ik niet alles uit deze machine halen. Voor dagelijks gebruik is dit prima, maar wanneer ik een broodje hamburger wil maken dan is dat toch lastig. Zelf was ik al aan de slag gegaan en qua smaak kwam ik goed in de richting van bolletjes. Alleen waren ze altijd hard en leken ze qua uiterlijk meer op een pita broodje dan op een zacht of hard bolletje. Tijd om de hulplijnen in te schakelen vond ik. Een afspraak met mijn vader gemaakt, die broodbakker is, en samen met hem de keuken in gegaan.
Het was leuk om te zien hoe hij alles uit zijn hoofd opdreunt als het om verhoudingen gaat; Hoe hij met zijn handen op zijn rug door de woonkamer ijsbeert omdat ik zelf wil kneden en hij dit niet over mag nemen (anders leer ik het toch nooit); Hoe hij met twee handen in twee seconde twee bolletjes draait om het voor te doen. De enige reactie die ik kon geven was met grote ogen kijken en heel hard in de lach schieten; HUH... hoe doet hij dat nou weer. 

Naast een gezellige middag en avond met mijn ouders was het resultaat 8 heerlijke zachte bollen. Prima geschikt voor een broodje hamburger of om als lunch mee te nemen tijdens een dagje weg.

Ingrediënten

250 gr speltbloem
1,5 dl water
10 gr droge gist 
2 gr zout
25 gr boter

Voor de wieks (om de bollen een mooie glans te geven)
10 gr maizena
2 dl water

Zo bereid je het

Meng de speltbloem, het water en de gist. Voeg wanneer alles gemengd is het zout en de boter toe en kneed dit goed door elkaar. In een keukenmachine kan je het ongeveer 5 minuten (op een hoge stand) voor kneden en daarna verder met je handen. Wanneer je alles met de machine kneed is de kans dat je het stuk kneed een stuk groter. 


Haal het deeg uit de kom en kneed het verder op je werkblad tot het een stevige massa is. Het deeg mag niet plakken aan je handen of aan je werkblad, maar het mag ook niet droog aanvoelen. Wanneer het plakt dan voeg je wat extra bloem toe, voelt het erg droog aan dan maak je je handen nat en kneed je door middel van natte handen er nog wat extra vocht doorheen. 


Het kneden kost best wel wat tijd en is een goede work out voor je armspieren. Wanneer je denkt dat je klaar bent, dan moet je nog even door gaan. Je deeg is klaar wanneer je een stukje deeg zo ver uit elkaar kan trekken zodat er bijna doorheen kan kijken zonder dat het scheurt (raamtest). Zodra het deeg weer begint te plakken aan je handen is het deeg net iets stuk gekneed. 


Laat het deeg afgedekt op een warme tochtvrije plek rijzen tot het is verdubbelt. Dit duurt maximaal een half uur, bij mij duurde het 10 minuten. Dit is afhankelijk van de deegtemperatuur, de beste deegtemperatuur is 28 ͦC


Maak tijdens het rijzen de wieks. Dit doe je door in een pannetje op het vuur met de helft van het water de maizena op te lossen. Wanneer de maizena is opgelost hebt voeg je de rest van het water toe tot je een vloeibaar papje hebt en laat je het afkoelen. Het lijkt een beetje op behanglijm vind ik. 


Wanneer je deeg is verdubbelt in volume, sla je de lucht eruit door het deeg op je werkblad weer plat te drukken. 

Verdeel het deeg in gelijke porties, door ze af te wegen is ieder broodje gelijk. Ik heb 8 broodjes van 55 - 60 gram uit dit deeg gehaald.










Rol hier bolletjes van door ze tussen je handpalm en je werkblad rond te draaien tot je een egaal stevig balletje hebt. Je kan ze ook tussen je beide handpalmen draaien. Hierbij moet je ook best wel wat kracht zetten met je handen. Zodra je merkt dat je werkblad te glad is maak je je handen iets vochtig voor iets meer grip. Bloem op je werkblad zorgt ervoor dat het gaat glijden.


Leg de bolletjes op een bakplaat, druk ze iets plat en smeer ze met een zachte kwast in met wieks. Dek ze af met een natte theedoek of vers houdfolie ingesmeerd met een beetje olijfolie om plakken te voorkomen.


Laat het minimaal 2 uur rijzen tot het volume weer is verdubbelt.
Je kan ook je eigen rijskast maken door je oven voor te verwarmen op 40 ͦC en er een bakje in te zetten met kokend water (voor de luchtvochtigheid). Zet ze dan ongeveer 25 minuten afgedekt in de oven. Zorg ervoor dat het blijft stomen in de oven, indien het niet in één keer in de oven past, vul tussentijds de bakjes weer met kokend water. 


Verwarm je oven voor op 220 ͦC. 
Bak je broodje is circa 12 minuten goudbruin. Smeer ze nogmaals in met wieks zodra ze uit de oven komen voor extra glans. Laat de broodjes afkoelen voordat je ze verder gebruikt.


Eet Smakelijk!

De broodjes zijn ongeveer 3 dagen houdbaar, maar het lekkerst zijn ze natuurlijk wanneer je ze opeet als ze nog vers zijn. Wieks kan je een aantal dagen afgedekt in de koelkast bewaren. Verdun het indien nodig weer met een beetje water voordat je het gebruikt.
Als je geen wieks wil maken kan je als alternatief de deegbroodjes bestrijken met een los geklopt ei en na het bakken met gesmolten boter.

Dit vond ik er van

Mijn vader had al wel een keer uitgelegd dat je bolletjes moest draaien met je handpalmen, maar hoe dat nu precies moest heeft hij nu uitgelegd. Hopelijk heb ik het zo goed mogelijk beschreven zodat jullie het ook snappen.
De broodjes waren heerlijk, lekker luchtig en zacht. Ideaal voor een broodje hamburger, ook al zal ik de volgende keer grotere broodjes maken, maar dat is een kwestie van anders delen. Dit zal ik zeker vaker maken, het is even een werkje en een leuke bezigheid voor een zaterdag of zondagmiddag, maar dan heb je ook zeker resultaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten