zaterdag 12 juli 2014

Gevulde kip

Kipfilet is erg veelzijdig. Je kan er verschillende smaken aan geven en het heel divers bereiden. Vaak maak ik er blokjes van om door de pasta te doen. Een stuk kipfilet bak ik zelden in z'n geheel met alleen wat kruiden. Dan vind ik het toch wat saai en oninteressant. Wanneer ik dan wel een hele kipfilet bereid dan probeer ik iets van bijzonders van te maken. Deze keer heb ik het gevuld met zongedroogde tomaten, feta en spinazie. 


Door de feta en zongedroogde tomaten is het een heerlijk zomers gerecht. Daarnaast niet te ingewikkeld dus hoef je ook niet te lang in de keuken te staan met het lekkere weer. Deze kip is snel genoeg voor een doordeweekse dag en bijzonder genoeg om in het weekend te maken. 
Ik heb er gebakken aardappeltjes bij gemaakt en spinazie met zongedroogde tomaten en feta (goh... ik had daar nog wat van over). Volgens mij zijn gegrilde groente ook heerlijk en past het ook goed bij een lekkere pasta. 


Ingrediënten

4 kipfilets
75 gr feta
60 gr zongedroogde tomaten
2 handjes spinazie
kip kruiden
olijfolie

Zo bereid je het

Verwarm de oven voor op 190 ͦC. Snijd de feta in kleine blokjes, de zongedroogde tomaten in kleine stukjes en hak de spinazie grof. 
Snijd de kipfilet open in de lengte, zoals een hamburgerbroodje en klap deze open.

  
Verdeel de feta, zongedroogde tomaten en spinazie over de kipfilet. 


Zorg ervoor dat er geen ingrediënten meer uitsteken als je de kipfilet dichtklap. Zet het vast met een satéprikker en bestrooi er wat kip kruiden overheen. 


Verwarm olijfolie in een koekenpan en bak de kipfilet aan beide kanten licht aan.

Leg de kipfilet in een ovenschaal en zet deze voor ongeveer 12 minuten in de oven. 


Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

Door het aanbakken in de koekenpan hoeft het nog maar even in de oven. Hierdoor wordt de kip niet droog en blijft deze lekker sappig. De zongedroogde tomaten zorgen voor een zomerse bite. De combinatie van spinazie, feta en zongedroogde tomaten vind ik sowieso al heerlijk en gebruik dit vaak met kip in een pasta. Dat ik er nog niet eerder aan gedacht heb om met deze combinatie een kipfilet te vullen begrijp ik eigenlijk niet. 
Dit is wat mij betreft een blijvertje! Alleen omdat ik 365 dagen wat anders eet staat het pas volgend jaar weer op het menu. Zal eens kijken of ik hiermee kan variëren, volgens mij zijn er namelijk nog genoeg lekkere combinaties mogelijk. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten