vrijdag 11 juli 2014

Mosterdsoep

Deze week een soep met wat minder groente dan gebruikelijk. Had aan vriendlief gevraagd welke soep hij wilde hebben aangezien ik buiten de deur zou eten. Uiteindelijk ging mijn eet date niet door en at ik dit soepje mee. 
Het lijkt een lastige soep om te maken, maar eigenlijk valt het best wel mee. Omdat er geen groente inzitten die gaar gekookt moeten worden staat de soep ook snel op tafel. Ideaal dus wanneer je eigenlijk niet zo veel tijd hebt, maar wel zin hebt in een zelfgemaakt soepje. 


Ingrediënten

25 gr boter
25 gr speltbloem
250 gr spekblokjes
1 l water
2 groente bouillonblokjes
1 eidooier
2,5 el pittige mosterd (1,5 dyon en 1 grove zaanse mosterd)
150 ml slagroom
1,5 el gembersiroop
1 bakje tuinkers

Zo bereid je het

Bak de spekjes op zacht vuur in 20 minuten uit, tot de knapperig zijn. Blijf af en toe roeren en let vooral aan het eind op dat ze niet aanbakken. 


Maak een roux. Dit doe je door de boter te smelten en de spelt bloem erdoor te roeren met een houten lepel. Laat de bloem een paar minuten bakken zodat deze kan garen. Dit ziet er raar uit, maar het komt goed!




Schenk er in scheuten het water erbij een roer iedere keer het papje glad. Wanneer je ongeveer de helft van het water erbij hebt geschonken is het handiger om met een garde het glad te roeren.


Wanneer je al het water er door heen hebt geroerd, verkruimel dan de bouillonblokjes erboven en laat het even doorkoken. 

Roer in een steelpannetje de eidooier los met de mosterd, slagroom en gembersiroop en verwarm dit even. Dit hoeft maar kort, de eidooier mag niet garen!


Schenk dit mengsel al roeren bij de soep.


Laat de spekblokjes uitlekken op keukenpapier.
Schep de soep in kommen, voeg een schepje spekjes toe en garneer met een flinke pluk tuinkers.


Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

Vriendlief vind mosterdsoep zo eens in de zoveel tijd wel lekker. Zelf ben ik er na 4 happen al op uitgekeken. Ook deze vond ik niet echt bijzonder of verrassend. Er zitten geen bijzondere elementen in of smaak explosies. Voor een simpele soep als voorgerecht is dit goed te doen, maar als maaltijdsoep vind ik hem ontoereikend. 
Hij is wel goed pittig en smaakt goed naar mosterd. Zo gezien voldoet het wel aan de eisen van een goede mosterdsoep. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten