donderdag 10 juli 2014

Roergebakken biefstuk met babymais

Als kind was ik niet echt fan van de Oosterse keuken. Ik vond het al snel pittig en heb dan ook regelmatig alleen aan tafel gezeten omdat ik mijn bord niet wilde leeg eten. Tenminste ik kan mij een paar keer erg pittige nasi herinneren, maar ik heb er geen trauma aan overgehouden. Toen ik allergisch bleek te zijn voor soja-eiwit vond ik dit voor de soort keuken geen probleem aangezien ik toch al weinig op het menu stond. Een vervanging vinden voor sojasaus vond ik dan ook niet noodzakelijk
Ondertussen ben ik een paar jaar verder, is mijn smaak meer ontwikkelt en kan ik ook meer pittigheid handelen. Graag maak ik geurige Indische curry's, kan ik tegenwoordig ook echt genieten van een goed bord nasi en experimenteer ik met de brede Oosterse keuken. Hier blijf ik wel tegen een lastig probleem aanlopen. Ik weet niet zo goed hoe ik sojasaus kan vervangen. Dit is natuurlijk een smaakmaker, dus ben ik opzoek naar iets wat redelijk gelijk smaakt. Een andere smaakmaker toevoegen en je krijgt een heel ander gerecht. Niet altijd de bedoeling. 

Wanneer er meerdere smaken in het gerecht verwerkt worden, dan is vissaus een goede vervanger van sojasaus of ketjap. Zo ook bij oosterse roerbak biefstukreepjes met babymais.

Ingrediënten

zonnebloemolie
500 gr biefstuk
1 rode peper
peper
1 ui
1 paprika (ik heb geel gebruikt, maar rood zorgt voor meer kleur)
1 blik babymais

3 el vissaus
2 el sherry
1 el suiker
1 tl vijfkruidenpoeder

Zo bereid je het

Snijd de biefstuk in dunne reepjes, hak de rode peper fijn en snijd de paprika in dunne plakjes en de ui in ringen. Laat de babymais uitlekken.

Maak de saus door de vissaus, sherry, suiker en vijfkruidenpoeder in een kom te mengen. 

Laat een wok met een scheut zonnebloemolie zeer heet worden. Roerbak de biefstuk, rode peper en flink wat peper 3 à 4 minuten. Wanneer het vlees helemaal bruin is, kan je het uit de pan scheppen. 

Verhit nog wat olie in de wok. Roerbak de ui en de paprika 2 à 3 minuten, bak daarna de babymais een paar minuten mee. 


Schep de biefstuk inclusief vleesvocht terug in wok samen met de saus. Schep het een paar minuten goed door totdat alles verwarmd is en omhult met de saus.

Serveer het direct met mihoen of rijst.


Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

Vooraf wist ik niet zo goed wat ik hier van moest vinden. Het is een Oosters gerecht en dat heeft niet direct mijn voorkeur. Nu ik dit heb gegeten vind ik dat wel weer raar. Sommige gerechten kunnen simpel zijn en gelijktijdig zo veel smaak hebben, daar was dit een voorbeeld van. Het vlees was sappig en de mais zoet, de saus zorgde voor een beetje kleverigheid wat alles goed bij elkaar bracht. Dit is een leuk basis gerecht waar goed op gevarieerd kan worden. Eens kijken of ik vaker zelf een woksaus kan maken in plaats van een flesje te kopen (en dan maar keus hebben uit 2 smaken). Leuke uitdaging voor de komende weken. 
Wij hebben het gegeten met mihoen (mijn vervanger van mie en noedels), maar volgens mij is het ook goed te doen met rijst. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten