woensdag 9 juli 2014

Op vakantie met een allergie

Voor een aantal is de vakantie periode al aangebroken, anderen moeten nog even wachten. Onze vakantie is in zicht en ik kan niet wachten tot het zo ver is. Even geen verplichtingen, hele dagen buiten en veel quality time met vriendlief. Toch zie ik er ook tegen op. Weg uit de dagelijkse ritmes betekent voor mij ook weg uit de vanzelfsprekendheid dat ik weet hoe ik met mijn allergie moet omgaan. 
Vakantie 2011

Onbekende producten in de supermarkt zorgt er voor dat ik ieder etiket weer uitgebreid moet lezen. Thuis gaat dat tegenwoordig aardig snel, maar in een vreemde taal ben je daar toch wat langer mee bezig. Uit eten gaan is een groter risico, je legt je gezondheid in de handen van de kok, maar je weet niet zeker of de bediening je goed heeft begrepen. Je eigen brood bakken is geen optie en ook voor het ontbijt ben ik afhankelijk van de mogelijkheden die het land biedt. 


Hoe heet je allergie in je vakantieland

Gelukkig weet ik na een aantal jaar ook steeds beter hoe ik hier mee om moet gaan. Van mijn diëtiste heb ik een website gekregen van Wageningen Universiteit over de productiewijze van voedsel en voedselveiligheid. Het interessante van deze website is dat zij een allergie lijst hebben voor op vakantie in 23 talen! Niet alleen het betreffende product is vertaald, maar ook veel voorkomende producten die hier van gemaakt worden. In het rijtje van soja wordt ook tofu genoemd en bij het rijtje van pinda's en noten vertalen ze ook saté saus. 
De lange lijst start met de vertalingen om aan te geven wat de vertaling is van allergie, voedselallergie, intolerantie, ik ben allergisch voor... En meer van dit soort woorden/zinnen die handig zijn op vakantie. 


Ieder jaar check ik hier mijn allergieën, maak een lijstje met de woorden en zinnen die ik handig acht te zijn en stop deze in mijn portemonnee.

Zelf meenemen

Naast weten waar ik op moet letten tijdens het boodschappen doen zorg ik er ook altijd voor dat ik zelf het één en ander van huis mee neem. Sommige nemen een pot pindakaas, pak hagelslag en een pond kaas mee naar hun vakantieland, ik pasta en crackers. Sowieso is pasta ideaal vakantie voer dus dat mag niet ontbreken. Alleen voor mij is het onmogelijk om het in de supermarkt te halen, dus zorg ik dat ik voor de hele vakantie een voorraad mee heb. 
Tot nu toe ben ik in iedere supermarkt wel knäckebröd tegen gekomen, maar als ik eerlijk ben kan ik die niet meer zien. Sinds vorig jaar neem ik dus ook mijn eigen crackers mee, gevonden bij een bakker is Beverwijk en daar ga ik voor de vakantie nog even langs om een pakje of 10 te halen. 

Zo moet het lukken

Met deze voorbereidingen moet het lukken om weinig last te hebben van mijn allergie tijdens de vakantie. Toch zal ik zeker weten last krijgen eczeem. Het kan zijn dat een kok het misschien niet serieus neemt; Of omdat de bediening mij niet begrijpt; Of omdat ik iets wil proeven wat ik niet mag hebben; Of omdat ik zelf de ingrediënten lijst verkeerd heb gelezen. Al met al weet ik dat het met een lijst met goede vertalingen en meegenomen voorraad krat goed gaat komen. 
Ik heb zin in de vakantie en die allergie, die gaat gewoon mee.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten