dinsdag 8 juli 2014

Een AVG, maar dan met vis en rijst

Iedereen weet dat vis gezond is, zeker als je vette vis eet. Buiten dat is het natuurlijk ook erg lekker. Ik probeer om het minimaal één keer per week op het menu te zetten en het liefst twee keer. Hierin wissel ik af met vers, uit blik en schaaldieren (wat mij betreft valt dat ook onze vis). Soms haal ik het bij de supermarkt en soms bij de visboer, beetje afhankelijk van de dag dat ik het wil eten, het tijdstip dat ik de mogelijkheid heb heb om het te halen en wat het is. 


Verse vis probeer ik zo veel mogelijk bij de visboer te halen, dit smaakt toch beter dan het al verpakte uit de supermarkt. Hier probeer ik in mijn eet planning dan ook rekening mee te houden. Zalm op het menu zetten op een dag dat ik bijna zeker weet dat ik op tijd naar huis ga zodat ik nog langs de visboer kan gaan. 

Zalm kan je op verschillende manieren bereiden. En papillotte (in folie) en bakken/grillen op de huid heeft mijn voorkeur. Door op de huid te bakken krijg je een lekker krokant korstje, terwijl de zalm zelf sappig blijft. 


Ingrediënten

4 moten zalm van elk 150 gram
olijfolie
150 gr fijne tuinerwten (diepvries)
150 gr rijst
4 plakjes citroen
citroensap 
2 tl dille topjes
250 gr cherry tomaten
sesamolie
zeezout
handje basilicum

Zo bereid je het

Stoom de rijst volgens de verpakking. Voeg de laatste 6 minuten de tuinerwten toe en roer het goed door. 

Breng de zalm op smaak met zeezout, peper en dille topjes. Smeer dit goed uit over de zalm. Laat een koekenpan goed heet worden en verhit hierin wat olijfolie. Leg de zalm in de koekenpan met de huid naar beneden. Wanneer je pan gaat sissen als je de vis erin legt, dan is je pan heet genoeg. Zo niet, wacht dan nog even met het bakken van je vis. 
Bak de zalm circa 3 à 4 minuten aan de huid kant, besprenkel er wat citroensap overheen. Draai de zalm om en bak deze kant nog 2 à 3 minuten.


Snijd ondertussen de tomaten in partjes en stukjes en doe deze in een kom. Houdt wat basilicum achter de voor garnering en hak de rest fijn. Meng deze door de tomaten. Strooi er flink wat zeezout overheen en besprenkel ze met een beetje sesamolie. Garneer met de overgebleven basilicum blaadjes. 

Door de rijst in een kommetje te drukken en dit op een bord te storten ziet het er gelijk chiquer uit. Leg de zalm ernaast met een plakje citroen en schep er wat tomaten salade bij. 

Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

De zalm vond ik heerlijk! Vriendlief en ik hebben vaak wel discussie over hoe de zalm gebakken hoort te zijn. Ik vind hem lekker als het net aan gaar is, van vriendlief mag het behoorlijk gaar zijn. Kwestie van één stuk al eerder in de pan leggen en langer laten garen. Alleen denk ik daar vaak pas aan als ik de borden opmaak.
Door de tuinerwten door de rijst te doen, heb je net wat anders dan wanneer je de rijst alleen stoomt. Echt bijzonder vond ik dit niet. Een dag later heb ik het restje rijst opgewarmd, wat tomaten bij gedaan en met wat geitenkaas en chili vlokken was het een prima restjes lunch. 
De tomaten salade zorgt voor extra frisheid, wat heerlijk is met de warme zomerdagen. Daarnaast zorgt het ook voor extra vitamine, want alleen met de tuinerwten zit er niet veel groente in. De tomaten salade is gemakkelijk te maken en past bij een hoop gerechten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten