dinsdag 19 augustus 2014

Kippannetje

De eerste week na de vakantie is altijd weer even wennen. Terug komen in de dagelijkse ritmes is soms lastiger dan vooraf gedacht. Vriendlief en ik waren beide afgelopen week ook best wel moe. Voordeel dat ik maar 20 uur werk is dat ik in het weekend weer voldoende energie had om hard aan de slag te gaan. Ik heb veel in de keuken gestaan en lekkere gerechten gemaakt en opgesnoept. Een van die gerechten is het kippannetje. Niet een snel klaar maaltijd, maar ook geen gerecht waar je uren voor in de keuken moet staan. 

Juist die combinatie zorgt ervoor dat het ook geschikt is voor een doordeweekse maaltijd. Wanneer je zin hebt om te koken of het niet erg vind om 10 minuten langer bezig te zijn dan normaal. Het fijne aan het kippannetje is dat ongeveer 20 minuten moet pruttelen. Dan heb je genoeg tijd om even de was in de machine te doen, wat was op te ruimen of gewoon even op de bank kan ploffen na een drukke werkdag. Het gepruttel doet zijn werk wel, daar heeft het jou niet bij nodig. 

In het originele recept maken ze gebruik van kritharaki, een Griekse pasta wat lijkt op een lange rijstkorrel. Dit is natuurlijk gemaakt van tarwe en heb ik vervangen voor risotto rijst. Een goede vervanger, al weet ik natuurlijk niet hoe het met de pasta zou smaken. Het lijkt mij niet verstandig om hier 'gewone' pasta in te doen, aangezien de Griekse pasta het vocht opneemt net als dat de risotto rijst doet. 'Gewone' pasta doet dit niet, waardoor er veel vocht in het gerecht blijft zitten. 

Ingrediënten

1 ui
1 teentje knoflook
1 rode paprika
1 groene paprika
125 gr salami
600 gr kipfilet
olijfolie
250 risotto rijst
200 ml slagroom
2 blikken gepelde tomaten
beetje suiker
400 gr artisjokken harten
500 gr cherrytomaten
4 takjes basilicum

Zo maak je het

Snipper de ui en de knoflook. Snij de paprika's in blokjes. Verwijder het vel van de salami en snij deze in smalle plakjes. Snij de kipfilet in blokjes.
Verwarm een hapjespan met olijfolie. Bak de kipfilet rond bruin en breng op smaak met zout en peper en schep deze uit de pan. Voeg de salami, knoflook, ui en paprika toe in de pan en bak dit kort.

Voeg de risotto rijst toe en fruit deze kort. Blus af met slagroom, 200 ml water en de gepelde tomaten (incl. sap). Breng aan de kook en druk met een houten lepel de gepelde tomaten plat (dit gaat makkelijker als de tomaten goed warm zijn, waardoor ze zachter zijn). 

Breng op smaak met zout, peper en snufje suiker. Laat het 15-20 minuten onafgedekt pruttelen op laag vuur totdat de risotto rijst gaar is. Roer het af en toe door. Mocht het meeste vocht opgenomen en verdampt zijn en de rijst nog lang gaar, voeg dan een beetje extra water toe.

Laat in de tussentijd de artisjokharten uitlekken en halveer ze eventueel. Was de cherrytomaten en halveer deze. Was de basilicum en pluk de blaadjes van de takjes. 
Ongeveer 5 minuten voordat de risotto gaar is, voeg je de kipfilet weer toe samen met de artisjokharten en cherrytomaten. Kook dit nog even mee en breng indien nodig nogmaals op smaak met peper en zout.
Bestrooi met basilicum.

Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

Het was een romig gerecht vol smaak. Wel vond ik de kip wat aan de droge kant, in het recept bleef dit de gehele kook periode in de pan waardoor het droog wordt. In dit recept heb ik dit dus verandert en ik verwacht dat het zo wel malse kip stukjes blijven. Een ander idee is om kleine kippenpootjes en vleugeltjes te gebruiken en het dan wel in de pan te laten zitten. Hoe gaarder dit wordt, in een pan met vocht, hoe zachter het wordt en hoe sneller het van het bot afvalt. Dit heb ik niet uitgeprobeerd, maar volgens mij heb je dan in eerste instantie wel meer boter nodig om in te bakken. 
Verder zou ik de zo nog een keer maken, helaas wil ik zo veel mogelijk andere dingen eten en zal het voorlopig niet op het menu staan. Wel ga ik kijken of ik hierin kan variëren, want volgens mij zijn er verschillende gerechten mogelijk met de roomsaus als basis. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten