woensdag 20 augustus 2014

Allergisch voor tarwe "ow gluten?"

Ik ben anders dan de rest. Dit komt omdat ik een allergie heb. Ook deze is anders dan de meest voorkomende. Tarwe wordt in de praktijk nog wel eens [lees: altijd] verward met gluten. Een glutenallergie komt regelmatig voor en is bekend in de volksmond. Allergisch voor tarwe is een stuk onbekender. Dit zorgt nog wel eens voor verwarring. In het begin dacht ik dat wanneer ik glutenvrij zou eten dit voldoende zou zijn. Op de meeste glutenvrije producten stond namelijk dat het ook tarwe vrij is. Bij nader onderzoek blijkt dat ze bij veel glutenvrije producten soja eiwit aan toevoegen, waarom is mij een raadsel. Alsnog niet heel geschikt voor mij.


Wanneer ik ergens ga eten en aangeef dat ik allergisch ben voor tarwe, soja en pinda's krijg ik vaak als reactie "ow, gluten?". Wanneer ik het corrigeer en zeg dat ik niet allergisch ben voor gluten, maar voor tarwe wordt ik veelal schaapachtig aangekeken. Toch zijn tarwe en gluten twee verschillende dingen.

Gluten, tarwe en spelt

Om te beginnen ben ik geen expert, ik heb geen onderzoek gedaan en ik ben ook geen voedingsdeskundige. Alles wat ik weet heb ik door ervaring geleerd, of heb ik als kennis meegekregen van mijn vader die broodbakker is. 
Tarwe is net als o.a. spelt en rogge een graansoort. Door dit te vermalen ontstaat er meel of bloem. Hiervan worden verschillende producten gemaakt. De gluten deze 'zitten' al in de graan, maar worden actief wanneer het deeg gekneed wordt. Deze gluten zijn nodig om het deeg, maar ook het uiteindelijke product elastisch te krijgen en houden. Hoe meer gluten een product heeft, hoe steviger het is. Hoe het exact zit dat kan je hier lezen. In verhouding met tarwe bevat spelt veel gluten. 
Mijn keuze om veel spelt producten te eten heeft dus niets met een glutenallergie te maken. Hiermee bereik ik juist het tegenovergestelde. 

Glutenvrij = tarwevrij?

Veel glutenvrije producten gaven aan ook tarwe vrij te zijn. Veelal wordt er ook door anderen/buitenstaanders gedacht. Wanneer je er verder helemaal niet mee bezig bent, dan klinkt dat namelijk heel logisch; gluten staat gelijk aan tarwe bij veel mensen. Helaas is dit niet altijd het geval. Regelmatig zitten er als nog tarwe zemelen in het product. Dan is het wel glutenvrij, maar niet tarwe vrij. Daarnaast maakt de toevoeging van soja-eiwit het voor mij helemaal ingewikkeld. Ik laat de glutenvrije producten dan ook liever links liggen en maak het zelf of ik ga voor de spelt variant. Alleen of dat laatste tegenwoordig een verstandige keus is... Daarover later meer.

Foto is gevonden via google en niet uit eigen collectie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten