donderdag 21 augustus 2014

Appelmoes/-compote

Van een collega heb ik een zak met appels gekregen, vers geplukt van de appelboom van haar buurman. Lekker vers, best wel biologisch en van eigen bodem. Hier moest ik natuurlijk wat lekkers mee maken. In eerste instantie ging ik voor een appeltaart, maar die had ik hier al geplaatst dus wilde toch wat anders. Het bleken granny smit appels te zijn, behoorlijk hard en zuur van smaak. Dat vind ik geen geschikte appels voor in een taart, maar zijn goed voor verse appelmoes.


Voor mij is zelfgemaakte appelmoes een beetje terug in de tijd gaan. Mijn moeder maakte het vaak zelf en de pan stond de helemaal middag op het vuur. Tenminste dat dacht ik. Eigenlijk is het zo klaar en bleef de pan daar staan (zonder vuur) om af te koelen. De eerste keer was mijn zelfgemaakte appelmoes ook echt moes geworden. Zelf vind ik het lekker als er nog wat stukjes appel herkenbaar in zitten.

Ingrediënten

500 gr appels (ik heb nu Granny Smit gebruikt, maar iedere appel al. Goudreinetten zijn ideaal)
ongeveer 2 el suiker 
ongeveer 2 tl kaneel

Zo maak je het

Schil de appels en snij ze in blokjes.
Doe de appels in een grote pan, voeg naar smaak de suiker en kaneel toe samen met een scheut water. 
Breng aan de kook en laat ongeveer 10 minuten pruttelen, roer tussentijds door.

Afhankelijk van hoe je de appelmoes het liefst wilt hebben maak je de kooktijd korter of langer. Hoe langer het opstaat, hoe meer moes de appels worden.

Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

Ik had nog nooit appelmoes van Granny Smit appels gemaakt. Ondanks dat ik best wel wat suiker had toegevoegd is de appelmoes behoorlijk zuur. Dit maakt hem lekker fris als toetje na een romige maaltijd. Natuurlijk smaakt het altijd bij kip en patat ;-)
De volgende keer maak ik liever weer moes wat iets zoetere appels zodat ik minder suiker hoef toe te voegen, maar verder is deze heerlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten