vrijdag 22 augustus 2014

Bouillabaisse oftewel vissoep

De vakantie is ruimschoots voor bij wat betekent dat het weer tijd is voor sport en dus soep op vrijdag. Voor de vakantie had ik al zin in bouillabaisse, maar heb deze toen niet gemaakt. Toen het weer soepdag was de keus snel gemaakt. Bouillabaisse is van oorsprong Franse soep en kent vele varianten. Iedereen maakt de soep anders, waardoor er ook geen vaststaand recept is. Laat je fantasie de vrije loop, kijk welke vis in de aanbieding en in het seizoen is en ga aan de slag.  


Wanneer je het helemaal goed wil doen dan maak je eerst je eigen vissenbouillon. Je eigen bouillon maken kost veel tijd wat te proeven is in het gerecht. Het loont dus zeker. Vaak gebruik ik een bouillonblokje, iets minder lekker maar wel zo makkelijk. Van knorr en de meeste van de ah zijn voor mijn allergie geschikt. 

Voor een bouillabaisse kan je zelf kiezen welke vis je gebruikt, een stevige witvis is hier wel handig voor. Daarnaast kan je goed gebruik maken van mosselen en garnalen. Ik heb gekozen voor kabeljauw, scholfilet, pangasiusfilet en schelfilet. Graag wilde ik i.p.v. een vierde witvis garnalen toevoegen, helaas waren deze uitverkocht.

Wil je het helemaal goed serveren, maak je er ook nog een rouille bij. Dit heb ik niet gedaan en hiervan heb ik dan op dit moment ook geen recept.


Ingrediënten

1 ui
2 teentjes knoflook
1 prei
1 grote wortel
2 stelen bleekselderij
1 tl rozemarijn
1 tl oregano
saffraan 
1 tl venkelzaad
1 fles passata
1 l visbouillon
1 dl witte wijn
1 kilo vis

Zo bereid je het

Week de saffraan in een klein bakje met water.
Snipper de ui en knoflook. Snij de prei in ringen en was het zand eruit. Rasp de wortel en snij deze in dunne plakken en snij de bleekselderij in boogjes.

Verwarm een soeppan met flink wat olijfolie en fruit hierin de ui tot deze glazig ziet. Voeg de knoflook, prei wortel en bleekselderij toe en bak deze kort mee. 

Hak de rozemarijn grof en voeg deze samen met de oregano en venkelzaad toe. Schep de kruiden goed door de groente. 
Voeg de passata, visselbouillon, saffraan en witte wijn toe. Breng het geheel aan de kook. Laat het even pruttelen en breng op smaak met peper en zout. 

Snij de stukken vis in stukken van ongeveer 4 cm. Bak deze eventueel kort aan, ik heb dit niet gedaan. 
Ongeveer 10 minuten voor opdienen voeg je alle vis toe en laat je deze de laatste 10 minuten mee koken. 

Garneer met wat druppels limoen en verse peterselie. 

Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

Wat een heerlijke stevige, maar toch ook lichte soep! Door de verschillende kruiden en groente vol van smaak en de verschillende soorten vis zorgen iedere keer weer voor een verrassing. Wel zou ik het de volgende keer graag met grote garnalen zien, dat zorgt voor met wat meer afwisseling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten