zondag 17 augustus 2014

Nectarine crumble

Toetjes zijn heerlijk, met name als ze zelf gemaakt zijn. Voor mij hoeft er niet iedere dag een toetje op tafel te staan, maar ik vind het eens in de zo veel tijd wel erg lekker. Regelmatig grijp ik dan nog naar diverse varianten van yoghurt of kwark, zeker op een doordeweekse dag. Toch is het ook erg gemakkelijk om zelf een toetje te maken. De nectarine crumble is daar een voorbeeld van. 

Iedereen kent de appel crumble wel, een heerlijk Brits dessert. Hier kan je natuurlijk goed op variëren en in de zomer maak ik het liefst gebruik van zomerfruit. Nectarine hoort daar zeker bij en is goed te verwarmen. Vriendlief had zin in een toetje en ik in wat anders dan normaal. Zo kwam ik uit bij een crumble met zomerfruit en dus nectarine. 

Ingrediënten

500 gr rijpe nectarines
2 el kristalsuiker
65 gr speltbloem
65 gr koude boter in blokjes
65 gr suiker

Zo maak je het

Vet een ovenschaal in met boter. Verwarm de oven voor op 180 ͦC. 

Was de nectarines en snijd ze in grove stukken. Verdeel deze (met schil) in de ovenschaal en strooi er 2 eetlepels kristalsuiker over. 

Maak het deeg door het speltbloem met de koude boter en suiker door elkaar te kneden in een schaal tot er een kruimelig deeg ontstaat. Verkruimel het deeg over de nectarines. Het hoeft niet egaal te zijn en alles volledig te bedekken. 

Bak het voor 45 minuten in de oven. Het is gaar wanneer er het deeg bruin begint te kleuren.

Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

Waarom ik niet vaker een crumble maak is mij een raadsel. Het is zo gemakkelijk en het resultaat is altijd weer super. Nectarines zorgen voor een zoetere smaak dan een appel crumble en in combinatie met de suiker kan het aan de zoete kant worden. Voor een toetje vind ik zoet niet erg. Deze crumble was precies goed, niet te zoet en niet te zuur. Waarschijnlijk is een combinatie van verschillende factoren dat deze zo goed was. Nectarines die rijp zijn en daardoor licht zoet, en niet bitter of zuur. Daarnaast niet te veel suiker gebruiken terwijl het een probeersel was om het wat zoeter te krijgen. Gelukkig pakte het goed uit waardoor ik het toch echt vaker wil gaan maken, ook op een doordeweekse dag. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten