maandag 23 juni 2014

Zelf speltravioli maken

Wanneer het zou kunnen, dan zou ik 5 dagen in de week pasta eten. Vriendlief vind pasta niet bijzonder en voor hem is 2 keer per week voldoende. Met mijn tarwe allergie ben ik allang blij dat ik twee keer per week pasta kan eten. Zelf vind ik gevulde pasta, zoals ravioli of tortellini, met een simpele saus erg lekker. Helaas is deze niet zo gemakkelijk te vinden in een spelt variant en het is dan ook jaren geleden dat ik dit gegeten heb. Een keer heb ik spelt tortelinni gevonden in Duitsland, heb er toen erg van genoten, maar het was ook snel weer op.


Op het moment dat ik mijn keukenmachine kocht was het voor mij vanzelfsprekend dat daar ook een pastamachine bij kwam. Het is even werk, maar het is zo veel lekkerder dan gedroogde pasta. Daarnaast is het ook gemakkelijk omdat ik nu pasta kan eten wanneer ik zou willen, zonder dat ik eerst moet na gaan of er nog wel voldoende pasta in huis is. Snel even langs te supermarkt gaan zit er niet in en de natuurwinkel in vaak, maar niet altijd open.

Na eerst spaghetti, taglatelle en lasagnebladen had gemaakt, wilde ik wel eens ravioli proberen te maken. Dit is een klusje, maar zeker de moeite waard!

Ingrediënten pasta (voor 2 personen)

100 gr speltbloem
100 gr speltmeel
3 eieren
Zout

Zo bereid je het

Meng het speltbloem, speltmeel en zout op een lage stand in een keukenmachine met een deeghaak. Voeg 2 eieren toe. Kneed het mengsel 10 minuten tot een stevig deeg.

Wanneer het deeg plakkerig blijft, voeg dan wat extra bloem toe. Wanneer het te droog wordt, voeg dan een klein scheutje olijfolie toe.

Wikkel het deeg in folie en laat het minimaal 30 minuten rusten in de koelkast.

Bestuif het werkblad en verdeel het deeg in 3 stukken. Rol het deeg uit en haal het door de pastamachine. Haal het eerst een aantal keer door stand 0 en vouw tussendoor het deeg steeds weer op, tot je een soepel deeg hebt. Het deeg wordt zo extra gekneed waardoor je een soepel deeg krijgt. 

Maak met de pastamachine een plak van ongeveer 2 – 3 mm; stand 7. Wanneer je geen pastamachine hebt, kun je ook een deegroller gebruiken. Zorg er wel voor dat je werkblad goed met bloem bestuift blijft, en draai de pasta regelmatig om plakken te voorkomen.

De plakken uitgerolde pasta leg je op bakpapier. Op het werkblad of plank blijft het gemakkelijk plakken en dan trek je uiteindelijk het gehele deeg stuk.

Steek met een glas of uitsteker rondjes uit het deeg. Leg op ieder deegrondje een beetje vulling. Let op dat je niet te veel vulling gebruikt, anders krijg je de ravioli niet dicht.

Klop 1 ei los, bestrijk de randen van elk deegrondje met ei en vouw ze dubbel in halve maantjes.
Bestrijk de uiteinde van de maantjes met een beetje ei en druk de uiteindelijk aan elkaar. Laat het altijd drogen op bakpapier, anders blijft het plakken en trek je het stuk.

Kook de pasta in 6 minuten in een pan met ruim water en zout.

Eet smakelijk!

Welke vulling heb ik gebruikt


Ik heb een vulling gemaakt van spinazie en ricotta. Dit heb ik op smaak gebracht met verse tijm (van het balkon), nootmuskaat en peper.

Kook eerst de spinazie in het aanhangend vocht tot het geslonken is. Laat het goed uitlekken in een vergiet. Druk het overtollig vocht er uit met de achterkant van een lepel.

Snijd de spinazie extra fijn en meng het met ricotta, tijm nootmuskaat en peper.


Ik heb er een simpele tomatensaus, met een beetje ricotta en citroen bijgemaakt en geserveerd met eikenblad sla en geraspte kaas.

Dit vond ik er van

Het is de tweede keer dat ik ravioli heb gemaakt. Er was nog een restje pastadeeg in de vriezer wat ik heb gebruikt. Deze was wel aan de droge kant en ik had dit beter nog kunnen kneden met een beetje olijfolie. De vulling was goed om smaak en je proefde de tijm goed terug.

Wat ik lastig vind is de hoeveelheid. Je bent best wel een tijd bezig en hebt gemakkelijk de hele keuken vol liggen. Het lijkt dan alsof je heel veel hebt, maar in de praktijk blijkt dat ik telkens te weinig maak. Om uitdroging en het breken van de pasta te voorkomen is het handig om het in delen te maken; uitrollen, uitsteken, vullen en vouwen en verder met het volgende stuk deeg. Tussentijds kan het deeg in de koelkast. Eenmaal gevouwen breekt het niet meer zo gemakkelijk, maar droge pasta vouwen is niet handig.

Van vriendlief moet ik dit nog even oefenen, want dan kan het vaker eten ;-) Ravioli of tortelinni ga ik zeker vaker maken en dan goed variëren met de vulling, dan is het toch iedere keer anders.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten