zondag 22 juni 2014

Een avg'tje


Eerder deze week had ik nog paprika liggen wat echt op moest, hier heb ik gevulde paprika van gemaakt. Echter had ik in de groente la nog meer liggen wat er steeds minder aantrekkelijk uit begon te zien. Dit waren van die 'groot' verpakkingen, waar ik dan maar een beetje van nodig had. Meestal meng ik dit alles door een pasta of maak ik er een salade van. Alleen had ik in beide geen zin. Wilde even wat simpels maken. Daarnaast lagen er achter in het keukenkastje nog wat aardappels die ik daar ook echt geen weken meer kon laten liggen. 
Het werd dus een aardappel, vlees en groente diner. Niks mis mee zo op zijn tijd, zolang het maar lekker wordt klaar gemaakt. Ben onderweg naar huis snel nog even langs de supermarkt gefietst voor tartaar en het overige zou ik wel uitzoeken met wat er in de keuken te vinden was. 

Net thuis belde vriendlief of we direct door konden gaan naar de bouwmarkt om vazen te kopen (tuincentrum is zo prijzig). Beide hadden we eigenlijk wel trek dus besloten om toch eerst te eten. Blij toe! Bij de bouwmarkt gedeeltelijk geslaagd, dus door naar de Zweedse keten die om de hoek zit. Helaas ook daar niet gevonden wat we zochten. Toen we langs de kassa liepen rook het er zo lekker; hotdogs; gehaktballen en meer van dat soort eten. Als we niet al gegeten hadden en ik nog meer trek had, dan ik daar op dit moment spijt van gehad. Gelukkig had ik al een goede maaltijd op en kon ik die heerlijke geuren met gemak weerstaan :)

Ingriënten 

1 kilo aardappels
200 gr. groene asperges
200 gr. spinazie
100 gr. sugarsnaps
4 tomaten
half blok feta
4 tartaar
2 tl. mediterraanse kruiden
Handje geraspte kaas
blokje boter
scheutje melk

De hoeveelheid groente is ongeveer, het waren allemaal restjes. Dit kan je met alle groentes maken die je nog hebt liggen. 

Zo bereid je het

Haal tijdig de tartaar uit de koelkast zodat deze op kamer temperatuur kan komen.

Schil de aardappel en snijd deze in blokjes. Kook ze ongeveer 15-20 minuten met zout totdat ze gaar zijn. 
Verwijder de houtige onderkant van de groene asperges en snijd deze in stukken van ongeveer 3 cm. Snijd de tomaten in stukjes. Breek of snijd de feta in stukken.

Wanneer de aardappels bijna gaar zijn (als ze ongeveer nog 5 minuten moeten) verwarm dan een wok op hoog vuur.
Verhit de olie en wok de groente, begin met de groente die het langst nodig hebben. In mijn geval eerst de asperges en sugarsnaps. Wok dit een paar minuten. Voeg dan spinazie toe. 

Breng de tartaar op smaak met peper en zout. Bak deze in een koekenpan. Let op deze hoeft niet helemaal gaar te zijn en mag best nog rood zijn van binnen. 
Voeg de tomaten aan de groente toe, samen met de kruiden en feta. Hussel het goed door elkaar en laat het op laag vuur nog even doorsudderen. 

Ondertussen de zijn de aardappels gaar, giet deze af en laat ze uit stomen. Stamp ze fijn, voeg een kleine beetje melk en wat blokjes roomboter toe. Zo wordt de puree romig. Zelf hou ik van kaas door mijn puree, maar dat is optioneel.

 

Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

Door de groente te wokken, wordt een avg'tje voor mij wat aantrekkelijker. Dit samen met de kruiden gaf voor mij veel smaak. Volgens vriendlief hebben de sugarsnaps wel eens beter gesmaakt, ik vond ze prima. De tartaar had iets te lang in de pan gelegen, maar dat heb je al snel. Aan aardappelpuree kan weinig mis gaan, dus ook dat was wel prima. 
Voor een simpele maaltijd was het prima te doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten