zaterdag 21 juni 2014

Avocado quinoa salade met zalm

Ben erg blij dat quinoa steeds bekender en populairder wordt en er dus vaker recepten met quinoa te voorschijn komen. Zelf gebruikte ik quinoa al voordat het een superfood werd als vervanger van de couscous. Helaas voor mij wordt couscous namelijk gemaakt van harde tarwe. Gelukkig lijkt quinoa hier erg op qua structuur en is dit dus een goed alternatief. De bereiding is iets anders, maar het afmeten van de hoeveelheid water is wel belangrijk.


Dit recept komt wel redelijk in de buurt van superfood zoals we dat vandaag de dag kennen. Veel goede vetten zijn terug te vinden in de avocado en zalm. Voor mij niet de reden om deze salade uit te kiezen, (bijna) alle salades zijn met warm weer heerlijk. Dat heb ik dan liever dan een warm bord stamppot.

Ingrediënten

150 gr. quinoa
300 gr. zalmfilet
200 gr. sugarsnaps
1 komkommer
Hand eikenbladsla
1 avocado
125 gr. crème fraîche 
15 gr. dille

Zo bereid je het

Verwarm de oven voor op 200 

Spoel de quinoa af onder de kraan. Breng al roerend aan de kook en laat 8 minuten op laag vuur koken (150 gr. quinoa met 225 ml water). De quinoa zal net als de couscous al het water opnemen. 
Laat het na 8 minuten van het vuur, met de deksel op de pan nog een paar minuten na garen. Je zult zien dat het een droge korrel wordt als je dit doet.


Moet nodig het ruitje van de oven schoonmaken
Doe ondertussen de zalm in de ovenschaal en bestrooi deze met zout en peper. Bak de zalm in 10 minuten in de oven net gaar.

Breng een laagje water aan de kook en blancheer hier de sugarsnaps 1 minuut. Spoel af onder de koude kraan. 


Halveer de komkommer in de lengte en snijd in plakjes. Snijd de eikenbladsla fijn. 

Snijd de dille fijn en meng  deze met de crème fraîche, breng op smaak met flink wat peper.

Meng de quinoa, sugarsnaps en sla in een ruime schaal. Pluk de zalm los met 2 vorken en verdeel over de quinoa.  Snijd de avocado in de lengte doormidden, verwijder de schil en pit. Snij het vruchtvlees in dunne plakjes en verdeel deze over de salade.

Serveer het crème fraîche mengsel bij de salade.


Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

Het is zeker een blijvertje. Ik vind de combinatie tussen koud (sla, komkommer afgekoelde sugarsnaps) en warm (quinoa en zalm) erg lekker. Wel had ik het idee wat ik wat miste in het gerecht om het tot een geheel te maken. Met wat citroensap door de crème fraîche en een handje geroosterde walnoten door de salade ben je al een heel eind volgens mij. Ik vond de zalm zo uit de oven net gaar, erg lekker over de salade heen. 
Voor de lunch van de volgende dag had ik wat extra's gemaakt, hier had ik walnoten doorheen gedaan en citroen over de avocado en dit gaf al een completere smaak. Verwacht dat het met rucola ook erg lekker is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten