woensdag 4 februari 2015

Lasagne met zalm en spinazie

Wat ben ik dol op lasagne! In de begin tijden van mijn allergie was het een hele opgave om dit te maken, nu is het nog steeds niet in 30 minuten klaar maar dat is ook de charme van het gerecht vind ik. Met de gluten vrije pasta bladen heb ik regelmatig ongare lasagne gegeten, ondanks dat het 45 minuten in de oven had gestaan. Bladen die helemaal stuk gekookt waren kwam trouwens ook vaak voor, of dat de bladen op elkaar waren geplakt en waardoor je een homp pasta krijgt in je lasagne. Gluten vrije pasta bladen moeten namelijk eerst voorgekookt worden. 


Gelukkig kwamen de spelt lasagne bladen in de natuurwinkel en was de kwelling van het eerst voorkoken van de bladen verleden tijd. Toch ook nog wel vaak de mist mee ingegaan. Recept zegt 30 minuten in de oven, pak zegt 45 minuten. Tegen beter weten in 30 minuten oventijd met gevolg erg harde pasta... Tegenwoordig maak ik zelf mijn pasta, zeker als het om lasagne bladen gaat, Sindsdien is de pasta altijd gaar :)

Lasagne wordt vaak gemaakt met een bolognese saus, of met veel groente in een tomaten saus. Dat is de standaard en zo kan je ze vaak maken met een pakje. Erg lekker, zelf gemaakt dan, zonder pakje, alleen vind ik andere variaties ook erg lekker. Met spinazie en zalm bijvoorbeeld. Spinazie en zalm zijn sowieso goed te combineren met elkaar. Beide doen het ook goed met tomaat, dus een ideale basis voor een lasagne. 

Ingrediënten

1 ui
2 teentjes knoflook
1 blik tomaten blokjes
scheutje rode wijn (optioneel)
1 el Italiaanse kruiden
600 gr verse spinazie
2 el mascarpone
300 gr zalmfilet (plakjes)
200 ml room
200 gr geraspte kaas

Zo bereid je het

Maak het pasta deeg en laat het ongeveer een uur rusten in de koelkast. 

Snipper de ui en hak de knoflook fijn. Fruit deze in een hapjes pan op laag vuur (hoe zachter je het laat garen, hoe meer smaak het afgeeft). Voeg de tomatenblokjes toe, samen met een scheutje rode wijn en de Italiaanse kruiden. Roer het geheel goed door en laat het ongeveer 10 minuten op zacht vuur pruttelen. Breng op smaak met peper en zout.

Rol ondertussen het pasta deeg uit tot lasagne bladen en snijd deze met een scherp mes (of pizzaroller) op maat. Om te voorkomen dat de bladen aan elkaar gaan plakken kan je ze op vetvrij papier leggen of licht bestrooien met bloem. Het pasta deeg mag niet plakkerig aanvoelen, dan kan je er beter nog wat bloem doorheen kneden. 

Verwarm de oven voor op 200 C ͦ. 
Voeg in portie de spinazie toe aan de tomatensaus en laat het slinken met de deksel erop. Roer door de saus voordat je de volgende portie toevoegt. 
Schep de mascarpone door de saus. 

Vet een hoge ovenschaal in met een beetje olie of boter. 

Schep een dun laagje tomaten/spinazie saus in de ovenschaal, leg daar een laag lasagne bladen op. Verdeel één derde van de zalm over de bladen met daarover weer een laag tomaten/spinazie saus. Ga zo verder met het maken van de lagen; tomaten/spinazie saus -> lasagne bladen -> zalm. Eindig met een laag tomaten/spinazie saus. 

Verwarm in een steel pannetje de room. Wanneer deze warm is, roer hier dan beetje bij beetje de 3/4 van de geraspte kaas door heen. Als alles kaas gesmolten is, is de kaassaus klaar. 
Verdeel de kaassaus als bovenste laag over de lasagne en strooi hier het laatste beetje geraspte kaas overheen. 

Zet de lasagne voor 40 minuten in de oven. 

Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

Zoals ik in mijn intro al aangaf ben ik echt dol op lasagne, deze vond ik dan ook erg lekker. De mascarpone maakt het wel erg machtig, zeker met de kaas room saus. Mascarpone zou je eventueel ook weg kunnen laten, maakt het wel iets minder romig. Door de tomatensaus eerst op smaak te brengen en daarna pas de spinazie er door te roeren wordt het echt een lekkere saus. Voorheen dacht ik dat de spinazie, tomaten en zalm wel voldoende smaak van zichzelf hadden en bracht ik het verder niet op smaak, het resultaat was vaak flauwe lasagne. 

Bij een lasagne hoort eigenlijk bechamelsaus, dat vond ik vroeger (voor mijn allergie) altijd naar kaas smaken. Dat werd gemaakt met een pakje en dat pakje heeft een inhoud welke ik door mijn allergie niet mag hebben. Toen ik voor het eerst lasagne ging maken met glutenvrije lasagne bladen wist ik niet hoe ik de bechamelsaus moest vervangen en heb de kaas room saus gemaakt zoals hierboven beschreven. Dit vond ik er groot succes en ben ik blijven doen. Later kwam ik er achter dat bechamelsaus gemaakt wordt door een roux met een halve liter melk op smaak gebracht met nootmuskaat. Hier vond ik weinig smaak aan zitten, ik heb het echt een paar keer geprobeerd, en ben nu weer terug gegaan naar de kaas room saus. Niet zo goed voor de lijn, maar wel zo lekker :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten