zaterdag 16 augustus 2014

BBQ op de camping

Het weer laat ons hier een beetje in de steek. Op dit moment is het niet aantrekkelijk om de barbecue aan te steken voor een lekkere lange zwoele zomeravond. Ik hoop dat er nog een heerlijke nazomer komt zodat we in ieder geval nog een keer de barbecue aan kunnen steken. Dan kunnen we nog een keer de perfecte barbecue avond van de vakantie nadoen. Want wat is er nou heerlijker dan uitgebreid barbecueën op de camping? Ik kan weinig bedenken als ik eerlijk ben. Sowieso vind ik barbecueën erg leuk, maar dan niet met veel vlees een huzarensalade en wat stokbrood met kruidenboter. 


Doe mij maar veel gegrilde groentes, een beetje (maar bijzonder lekker) stuk vlees en een goed stuk vis. Daarbij eventueel een lekkere salade, maar dat hoeft eigenlijk nog niet eens. Ik vind het altijd zo jammer om al helemaal vol gegeten te zijn van alle side dishes voordat je de het eerste barbecue gerechten krijgt. 

Het leuke aan barbecueën op de camping vind ik dat je eigenlijk niet heel goed weet wat je eet. Zo dachten wij tijdens de eerste barbecue een gemarineerde kip gehaald te hebben, bleek het met het ophalen van de verpakking meer op runderlapjes. Bij een latere strooptocht naar vlees voor op de barbecue zagen we dat het tussen het eland vlees lag. In ieder geval was het wel heel erg lekker! 


Toch is het ook erg opletten, zo wilden we graag spareribs hebben. Hadden we al een paar keer zien liggen en diegene die ik had gecheckt was ook zonder soja, tarwe of pinda's. Op het moment dat we het wilden halen, andere supermarkt andere stad, konden we geen geschikt exemplaar vinden. Uiteindelijk spareribs van runderen gevonden, wel gemarineerd niet gegaard, dus lekker lang op de barbecue :)

Tijdens de vakantie vind ik gemarineerd vlees ideaal om te halen. Geen gedoe met het trekken van de marinade, of het een beetje laten smaken met verschillende sausjes (die je dan weer goed probeert te houden in een lauwwarme koelbox). 

Ingrediënten

Diverse groentes

Wij hebben aubergine, champignon, pastinaak, punt paprika, ui en groene asperges op de barbecue gehad. Courgette, paprika, wortel en bloemkool zijn ook heel goed mogelijk. Het is maar net waar je zin in hebt. 


Zo bereid je het

Maak de groente schoon en snij eventueel, bijvoorbeeld de aubergine in plakken, champignons door de helft, pastinaak in repen en de ui in parten. Van de asperges verwijder je alleen de houterige onderkant (die breek je er gemakkelijk van af).

Bestrijk alles met een beetje olijfolie en leg het op een warm bbq. 
Eventueel kan je het nog op smaak brengen met peper & zout of met één van de specerijen die je bij je hebt. Over de champignons heb ik wat kerriepoeder gestrooid. 

Grill de groentes aan beide zijdes en wanneer ze zacht worden/zijn, dan zijn ze klaar. 

Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

Gegrilde groentes vind ik heerlijk, alleen maak ik het veel te weinig. Zo op de barbecue is het ideaal. Goed om ook je vitamines binnen te krijgen tussen al de vlees gerechten. Zeker de aubergine, pastinaak en punt paprika vind ik ideaal hiervoor. Soms is bij mij de aubergine wat uitgedroogd wanneer deze van de grill af komt. Dit vind ik jammer, want ik weet niet zo goed hoe dit komt. Waarschijnlijk omdat ik dan te weinig olie heb gebruikt. 

De ui van de barbecue is niet gelukt zoals ik had gehoopt. Graag wilde ik een zoete gekarameliseerde ui, maar deze werd droog en bleef de pittigheid houden van een rauwe ui. Dit zal ik niet zo snel nog een keer doen, ook al weet ik dat het wel mogelijk is. Eerst nog een paar keer proberen denk ik.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten