zaterdag 23 augustus 2014

Venkelquiche

Van een goede hartige taart word ik erg blij. Het liefst maak ik er ieder weekend wel één. Je kan er ook zoveel mee variëren. Er zijn alleen zoveel gerechten die ik graag maak en veel tijd kosten dat iedere week quiche niet gaat lukken. Juist daarom geniet ik er extra van als ik het wel op tafel zet. Aangezien het minstens een maand geleden was dat ik een quiche heb gemaakt, heb van deze venkelquiche extra genoten.

Eigenlijk is het heel makkelijk om een quiche te maken. Alleen is het voor mij nog steeds niet mogelijk om bladerdeeg of hartige taart deeg te halen in de supermarkt. Gelukkig kan ik dit wel halen bij de natuurwinkel, alleen ligt deze niet echt op de route. Wanneer ik er heen ga haal ik vaak ook heel veel, dus niet heel goed voor mijn portemonnee. Je begrijpt dat ik er niet iedere week binnen wil lopen ;-)

Gelukkig weet ik goed hoe ik zelf bladerdeeg moet maken. Dit is heel simpel en kost alleen wat tijd. Vandaar dat ik een quiche eigenlijk alleen in het weekend maak.

Ingrediënten

1 portie bladerdeeg
2 venkelknollen
1 blik artisjokharten
200 gr roombrie
3 eieren
200 ml slagroom
1 el. rozemarijn
1 el oregano
75 gr gezouten cashewnoten


Zo maak je het

Verwarm de oven voor op 180 ͦC. Bekleed een quichevorm met bladerdeeg.

Snij de roombrie in plakken en laat de artisjokharten uitlekken. Indien nodig hak de uitgelekte artisjokharten grof.
Verwijder de groene stelen en de onderkant van de venkelknollen. Snijd de venkelknollen in super dunne plakjes. Verdeel ¾ van de venkelplakjes, samen met de brie en de artisjokharten over de quichevorm. Houd de rest van de venkelplakjes apart.
Klop de eieren los met de slagroom, rozemarijn, oregano, peper en zout. Schenk het mengsel in de de quiche vorm en verdeel de venkelplakjes erover.

Bak de quiche in ongeveer 55 minuten. Wanneer je quiche te donker wordt, dek hem dan af met aluminiumfolie. Bij mij was dat al na 15 minuten. 

Rooster in de tussentijd de cashewnoten in een droge koekenpan tot de geuren. Dit duurt ongeveer 2 minuten. Laat de noten afkoelen op een bord.

Bestrooi de quiche voor het serveren met de cashewnoten.
Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

Wat een lekkere combinatie venkel en brie. Daar was ik zelf niet opgekomen! Ook de artisjokken passen er goed bij. Wel vond ik zelf dat er weinig saus bij zat in verhouding tot de verdere vulling. Daardoor vond ik zelf het iets aan de droge kant, maar mijn tafelgenoten (vriendlief en M&M) heb ik daar niet over gehoord. Dit zou je kunnen oplossen door een extra ei door de slagroom te kloppen. 
Aangezien ik 2 dagen later ook iets met bladerdeeg op de planning had staan heb ik voor de quiche een kruimeldeeg gebruikt. Deze is behoorlijk droog uitgevallen en dit was dan ook geen succes. Voor deze quiche zal ik in het vervolg dan ook kiezen voor bladerdeeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten