zondag 31 augustus 2014

Pruimen-amandeltaart

Op mijn werk kwam iemand langs met pruimen, heel veel pruimen. Haar pruimenboom deed het zo goed dit jaar zat zij ze zelf niet op kon. Of ik wat pruimen wilde? Natuurlijk wil ik wel wat pruimen! Ik had al een tijdje pruimentaart op mijn verlanglijstje staan, maar wist niet zo goed hoe. Daarnaast vind ik de laatste jaren de pruimen niet zo lekker, waardoor het zonder actie op mijn wishlist bleef staan. Ik kreeg ruim anderhalve kilo heerlijke pruimen. Het moment om aan de slag te gaan om iets van mijn wishlist te strepen. 

Ja... dan heb je de pruimen en dan moet je nog een recept uit zoeken. Er zijn enorm veel taartrecepten waar pruimen in verwerkt worden. Bijna zo erg dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Uiteindelijk gekozen voor de taart uit Taartjes een uitgaven van Delphine de Montalier. Dit boekje blader ik niet zo heel vaak door, want ik word er namelijk erg hebberig van. Alles in het boekje wil ik maken en proeven, dat kan toch niet gezond zijn?! Dus alleen als ik opzoek ben naar een bijzondere taart (zoet of hartig) dan blader ik het boekje door, met als resultaat dat ik er wat uit bak. Zo ook deze keer, natuurlijk wel zo aangepast dat ik het met mijn allergieën ook kan eten. 

Ingrediënten

Zanddeeg
170 gr speltbloem
snufje zout
115 gr zachte boter
40 gr suiker (poedersuiker zorgt voor het mooiste resultaat, ik heb kristalsuiker gebruikt)
1 ei
½ zakje vanillesuiker

Amandelcrème
100 gr amandelmeel
2 tl amandelaroma
100 gr zachte boter
100 gr suiker
2 eieren

Vulling
500 gr pruimen

Zo bereid je het

Zanddeeg
Meng de speltbloem, met de suiker, vanillesuiker en het zout. Maak op je werkblad een bergje van de bloem en maak hier een kuiltje in. Leg hier de boter en het ei in en meng deze eerst met elkaar, neem daarna beetje bij beetje de bloem mee. Kneed zo min mogelijk.
Vorm een bal van het deeg, wikkel deze vershoudfolie en laat het een uur rusten in de koelkast.


Amandelcrème
Doe het amandelmeel samen met de amandelaroma in de kom van een mixer, meng dit voorzichtig met elkaar. Voeg met kleine hoeveelheden de boter toe en daarna de suiker.
Schenk het mengsel in een kom en voeg één voor één de eieren toe. Roer het mengsel goed door elkaar. Zet in de koelkast totdat je het nodig hebt. 

Pruimen-amandeltaart
Rol het deeg uit, prik er met een vork gaatjes in. Rol het om de deegrollen en rol het uit in een beboterde taartvorm met de gaatjes naar beneden. Zet het 30 minuten in de koelkast. 

Verwarm de oven voor op 180 ͦC. 
Bak de bodem blind.
Bekleed de taartbodem met bakpapier. Leg er een noodvulling op, bijvoorbeeld droge bonen, dit zorgt ervoor dat de taartbodem tijdens het bakken niet rijst. 
Bak de taart onderin de oven voor 10 minuten. Verwijder de noodvulling en het bakpapier en bak de taartbodem nogmaals 10 minuten. 


Laat de taartbodem afkoelen. Temper de oven tot 175 ͦC.
Maak de pruimen schoon, snijd ze doormidden en verwijder de pit. 


Verdeel de amandelcrème over de taartbodem en druk hierin de pruimen met de schil naar beneden (anders wordt het deeg vochtig). Zet de taart voor 30 minuten in de oven. De amandelcrème moet mooi goudbruin en gerezen zijn. 
Lauw warm is de taart het lekkerst. 

Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

Dit is een taart waarvan ik eigenlijk jammer vind dat ik deze nog niet eerder had gemaakt! Toch heb ik het recept nog een beetje aangepast. Ik had namelijk een heel flesje amandelaroma toegevoegd, dit zorgt voor een sterke amandelsmaak waarbij je soms het idee hebt dat er amandellikeur in zit. Het klinkt raar, maar dat is toch de beste omschrijving die ik er aan kan geven. In het bovenstaande recept heb ik dit al aangepast naar twee theelepels. Wanneer de pruimen in het seizoen zijn, dan komt deze taart zeker vaker op tafel, maar dan met bovenstaand recept in plaats van het gehele flesje aroma. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten