zaterdag 30 augustus 2014

Zalm 'en croûte

Zalm 'en croûte dat klinkt luxe, ingewikkeld, bijzonder en kersterig (is dat een woord?). Voor mij genoeg redenen om nieuwsgierig te worden en te gaan kijken of het ook voor mij een geschikte maaltijd zou zijn. Zo gezegd, zo gedaan. Het belande op mijn wensenlijstje en al heel snel op de wekelijkse eet planning. Gelijk goed ingepland zodat het niet eerst weken uitgesteld ging worden. Ik kon mij er geen voorstelling bij maken, waardoor ik het zo snel mogelijk wilde maken.

Bizar eigenlijk dat je nieuwsgierig wordt van de naam van een gerecht. Het is geen omschrijving, maar toch ook wel. Dit moet er toch voor zorgen dat je het gerecht gaat maken of bestellen in een restaurant. Zo gezien is het wel weer logisch dat je nieuwsgierig wordt van de naam van een gerecht. 
Zo, en nu gaan we het hebben over de zalm 'en croûte. Wanneer je van zalm houdt is dit absoluut een aanrader. Het is een bladerdeeg gerecht, dus vooraf moest ik het goed inplannen zodat ik tijd had om apart bladerdeeg te maken. Hiervan heb toen gelijk een aantal appelflappen gemaakt, wel zo makkelijk als je toch aan de slag moet. 

Ingrediënten

80 gr bladsla
2 el groene olijven
sap van een halve citroen
½ bakje bieslook
50 gr boter
650 gr gerookte zalmfilet
1 ei

Zo bereid je het

Verwarmde oven voor op 200 ͦC. 
Doe de sla, olijven, citroensap en bieslook in een keukenmachine en hak dit grof. Doe de boter erbij en meng dit kort. Breng op smaak met peper en zout.

Bekleed een bakplaat met bakpapier, rol het bladerdeeg uit tot een rechthoek en leg deze op de bakplaat (eenmaal gevuld is het lastig verplaatsen).


Verdeel de zalm over de helft van het bladerdeeg (een rechthoekige stapel als je plakjes zalmfilet gebruikt), maar hou de randen vrij. Bestrijk de zalm met de kruiden-olijvenboter. Klop het ei los en bestrijk het deeg rondom de zalm hiermee. Bedek de zalm met de andere helft van het deeg, zorg ervoor dat de randen goed aansluiten en druk ze goed aan. 

Kerf met een scherp mes kleine gaatje in het deeg zodat de lucht kan ontsnappen tijdens het bakken. Bestrijk het deeg met de rest van het ei. 


Bak de 'en coûte in 25 minuten goudbruin in de oven.

Eet smakelijk!

Ik heb hierbij een beetje gebakken aardappels en broccoli gemaakt.

Dit vond ik er van

Jam wat is dit lekker! Ondanks dat het erg ingewikkeld klinkt is het eigenlijk niet zo heel moeilijk om te maken. Wat dit gerecht eventueel ingewikkeld maakt is het maken van de bladerdeeg, maar dat kan je (indien mogelijk) natuurlijk ook kopen).
Ik heb plakjes gerookte zalmfilet gebruikt, dit is wat zouter dan een een stuk zalmfilet. Daarom heb ik wel opgelet met het toevoegen van zout aan de kruiden-olijvenboter. Door de gerookte zalm had het wat mij betreft meer smaak dan gewone zalmfilet. De combinatie met gebakken aardappels en broccoli is prima, de zalm 'en croûte heeft dan echt de hoofdrol in de maaltijd. 

Er was nog een heel klein stukje over en dat heb ik de dag erna meegenomen naar mijn werk. Koud is het ook goed te eten, wat dat betreft lijkt het op een quiche.
Zelf heb ik het niet bestreken met ei, hierdoor is het deeg wat bleekjes. Dit doet trouwens niets met de smaak.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten