woensdag 16 juli 2014

Lunchen

Een gezellige lunchafspraak met vriendinnen, een zakelijk lunch met collega's of een hapje eten tijdens het winkelen ik sla ze niet over. Helaas is dit niet altijd even gemakkelijk als dat het klinkt. Gelukkig hebben veel restaurantjes wel iets op de kaart staan wat ik ook kan eten.

Met een beetje geluk kan ik kiezen uit 5 gerechten, maar meestal heb ik keus uit 2 of 3. Ter vergelijking, mijn tafelgenoten hebben dan keus uit 15 tot 20 gerechten. De variatie bestaat uit een salade met geitenkaas of zalm en soms hebben ze ook caesar salad, of een omelet/uitsmijter met kaas of ham of spek. Heel soms is er een soep die geschikte is. Er even bij vermelden dat ik het zonder brood en croutons wil en ik heb een prima lunch. 


Eentonig & wisselend

Een warme soep is met 25 graden niet altijd even lekker en een salade is met 2 graden niet erg prettig. Ondertussen ken ik de keuze en dit weerhoud mij een beetje om regelmatig spontaan ergens te gaan lunchen.


Daarnaast worden gerechten op verschillende manier bereid, je hebt kip en kip. Voor mij is een salade met kip, een salade met grote stukken gerookte of gegrilde kipfilet. Op veel plekken wordt dit gemaakt met kipfilet vleeswaren. Laat deze nou eens behoorlijk opgespoten en gebonden zijn met bloem, een no go voor mij. Warme geitenkaas kan een plak geitenkaas zijn die onder de grill is verwarmt, maar ook een pakketje met filodeeg zijn. Dezelfde salades, toch anders en niet altijd even geschikt. 

Eigen brood

Een bagels & beans vestiging gaf mij de mogelijkheid om op zelf meegebracht brood beleg van hun te krijgen. Dit was overigens nog voor de tijd dat zij ook gluten en tarwe vrije bagels hadden. Hierdoor ben ik het ook op andere plekken gaan vragen. Eerst alleen wanneer ik toevallig vers brood bij mij had (omdat ik dat bijvoorbeeld net gehaald had). Zo kwam ik er achter dat het vaak was mogelijk om mijn eigen brood te laten beleggen en hierdoor kreeg ik ineens een stuk meer keuzes. 

Tegenwoordig neem ik bijna standaard zelf brood mee als ik een lunch afspraak heb. Ik zeg bijna omdat vaak check wat ze op de kaart hebben en dan maak ik een keuze om wel of geen brood mee te nemen. Soms heb ik namelijk best wel zin in een salade geitenkaas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten