donderdag 17 juli 2014

Risotto met venkel en Hollandse garnalen

Ik hou van de Italiaanse keuken! Naast pasta komt ook risotto regelmatig voorbij. Evenals ik met pasta zo veel mogelijk probeer te variëren doe ik dat met risotto ook. Toen ik net begon met het maken van risotto, wilde ik juist de blanke risotto goed hebben. Dit was nog wel een klusje aangezien de uien soms wel erg hard gaan en donker worden, dan werd mijn risotto ook donkerder dan de bedoeling was. Omdat ik hier zo op gefocust was, bakte ik de groente apart en roerde deze er later door heen. Ondertussen is het al even terug dat ik op deze manier de risotto heb gemaakt.


Ook in deze versie heb ik de groente direct meegebakken en zo komt de smaak van de venkel goed in de risotto. Venkel vind ik een bijzondere groente, het ruikt sterk naar anijs terwijl wanneer het gebakken is een zoetige smaak krijgt. Ik moet toegeven dat ik nog nooit rauwe venkel heb gegeten, de sterke anijs smaak staat mij tegen. Het schijnt juist een frisse zomer groente te zijn, welke ideaal is voor een lekkere salade. Voorlopig bak ik hem nog gewoon en maak ik er deze keer risotto van.

Ingrediënten

2 venkelknollen (zodra ze bruine plekjes beginnen te krijgen worden ze oud)
1 tl venkelzaad
250 gr risotto rijst (arboriorijst)
75 g Parmezaanse kaas
250 gr Hollandse garnalen
1 groentebouillonblokje (let wel op dat deze geschikt is voor je dieet)
olijfolie
2 el boter

Zo bereid je het

Was de venkelknollen, snijd het loof eraf en bewaar dit. Snijd de venkelknollen in blokjes. Breng 800 ml water aan de kook en los het bouillonblokje op. 
Verwarm een hapjespan en verhit hierin de olijfolie. Fruit de venkel en het venkelzaad in ongeveer 2 minuten. Voeg de risotto rijst toe en fruit deze mee tot hij glazig ziet. Blus de rijst af met de bouillon, voeg net zo veel bouillon toe totdat de rijst net onder staat. 
Kook de risotto op laag vuur, blijf roeren en voeg steeds een beetje bouillon toe wanneer deze is opgenomen. Dit duurt ongeveer 20 minuten. 


Rasp de Parmezaanse kaas, dep de garnalen droog.
 

Hou twee eetlepels garnalen apart en roer de rest samen met de Parmezaanse kaas en de boter door de risotto. Breng op smaak met peper en laat het even rusten.


Hak de venkelloof fijn. Serveer de risotto en garneer met de garnalen en venkelloof.


Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

Het was een heerlijk smeuïge risotto. De venkel was zacht en zoet, precies zoals deze moet zijn. Ik vind Hollandse garnalen altijd lekkerder dan de Noorse, maar ik haal ze eigenlijk nooit. Na dit recept vraag ik mij dus weer af, waarom ik ze eigenlijk nooit haal. Wel zijn de Hollandse garnalen wat zouter en in combinatie met de zoute bouillon is het oppassen met het zout. Ik had er geen extra zout doorheen gedaan, maar  vond het toch aan de zoute kant. 
Dit is zeker een blijvertje! De combinatie tussen venkel en garnalen is ook super en iets om te onthouden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten