donderdag 19 juni 2014

Kip parmigiana


Dit recept ben ik al een aantal keer tegen gekomen en iedere keer denk ik "dat moet ik binnenkort eens maken". Tot vandaag kwam het er nooit zo van... Tijdens het bladeren in tijdschriften op zoek naar lekkere recepten kwam het weer voorbij. Ook dit keer dacht ik "dat moet ik binnenkort een maken" en bladerde ik gewoon verder.
Ondertussen kwam ik zo veel lekkers tegen dat ik toch maar een lijstje ging maken. In eerste instantie was ik dit gerecht alweer vergeten en duurde het nog ruim een week voordat ik hiervoor boodschappen ging doen. En zoals je kon lezen is het uiteindelijk nog een dag uitgesteld aangezien ik de kip was vergeten te halen. 

In dit gerecht wordt gebruik gemaakt van paneermeel om een krokant korstje te krijgen. Er bestaat gluten vrij (en tarwe-vrij) paneermeel, alleen hebben ze hier soja in verwerkt, waardoor het voor mij nog steeds geen optie is. Ter vervanging hiervan gebruik ik vaak een snee oud brood welke ik in de keukenmachine verkruimel. Helaas voor vandaag ook geen oud brood... Vanochtend heb ik het laatst uit de vriezer gehaald en nieuw brood wordt op dit moment gebakken. Een ander alternatief is cornflakes verkruimelen en dit als paneermeel te gebruiken, dit heb ik nog nooit gedaan dus ik kan niet vertellen hoe dat smaakt. Ik heb het gerecht nog even 3 minuten onder de grill gezet zodat de geraspte kaas krokant wordt.


Ingrediënten

olijfolie
1 grote aubergine
600 gr. kipfilet
2 el. citroensap
2 tl. gedroogde oregano
250 gr. passata
400 gr. tomatenblokjes
1 el. balsamico
handje geraspte kaas of mozzarella
paneermeel (optioneel)

Hoe bereid je het

Snijd de aubergine in plakken van ca. 1 cm. Bestrooi deze met zout en laat ze 30 minuten 'zweten' in een vergiet. 
Snijd in de tussentijd de kipfilet ook in plakken van ca. 1 cm. Vet een ovenschaal (ong. 30x22 cm) in met olijfolie 
Spoel het zout van de aubergine plakken en dep deze met keukenpapier droog.


Verwarm de oven voor op 180  ͦC.
Grill de aubergine in een grillpan (koekenpan kan ook) tot ze zacht zijn. Zet opzij.


Verwarm in een hapjes pas wat olijfolie op hoog vuur. Bak de kipfilet in ongeveer 3 minuten aan beide zijden gaar. Verdeel de citroensap en gedroogde oregano over de kip.
Verdeel de kipfilet over de bodem van de ovenschaal en leg daar boven op de aubergine plakken. 

Meng de passata met de tomatenblokjes en balsamico in een kom.

Verdeel dit mengsel over de aubergine. Bestrooi met geraspte kaas en evt. paneermeel.

Zet de ovenschaal ongeveer 30 minuten in de oven. 

Gebruik je geen paneermeel, maar wil je toch een krokant korstje. Zet de schaal dan nog 3 minuten onder de grill, de kaas wordt dan lekker knapperig.

Eet smakelijk!


Wat vond ik er van

Ik heb het gegeten met een beetje spaghetti gekookt in kippenbouillon, hierdoor werd het een volledige maaltijd. Het was een heerlijke maaltijd! De tomatensaus is wat zoet, wat in goede balans is met het citroen wat over de kip is gegaan. Persoonlijk zou ik de kip echt kort aanbakken, nu werd het wat droog. Dit ligt trouwens ook aan het feit dat ik zelf de kipfilet wat lang in de koekenpan heb gebakken. Een aandachtspunt voor mij. 
Ik had meer dan voldoende saus, heb een heel blikje tomatenblokjes gebruikt voor 2 personen, terwijl het recept voor 4 personen is. Hier heb ik altijd wat moeite mee.

Dit is zeker een blijvertje en het was ook zeker het wachten waard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten