vrijdag 29 augustus 2014

Kerrie soep met kip

Vriendlief en ik sporten tegenwoordig beide regelmatig, super goed en ik ben ook best wel trots op ons wat dat betreft. Het lastig is wel dat we allebei op andere dagen onze trainingen en wedstrijden hebben. Zijn vaste sportdagen zijn dinsdag en vrijdag, die van mij woensdag en zaterdag. Dat houdt in dat er 3 avonden in de week rekening gehouden moet worden met het sporten en één keer een goede voedzame lunch op tafel moet staan. Aangezien ik er niet altijd even lang over na wil denken wat voor soort maaltijd ik op tafel zet is het op vrijdag soep dag. Hoef ik alleen maar te kiezen tussen alle mogelijke soepen. Voor vandaag stond er een kerriesoep met kip op het programma


Bij een kerriesoep begin ik in eerste instantie niet gelijk te stralen, ik kan mij er niet zo veel bij voorstellen als ik eerlijk ben. Aangezien ik graag 365 dagen iets anders wil eten en de tomaten-, groente, kippensoep allang gepasseerd zijn (nog niet op het blog, maar wel dit jaar) is het tijd voor wat anders. Zo kwam ik bij kerriesoep en besloot ik om dit maar eens te proberen. 

Ingrediënten

500 gr kipfilet
400 gr kikkererwten
1 rode paprika
1 gele paprika
2 stengels bleekselderij
200 gr peultjes
100 gr witte rijst
olijfolie
2 tl kerrie
165 ml kokosmelk
2 kippenbouillonblokjes
1 l water
cayennepeper

Zo bereid je het

Snij de kipfilet in blokjes, spoel de kikkererwten af en laat ze uitlekken in een zeef. Verwijder de zaadlijsten uit de paprika's en snij deze in kleine blokjes. Maak de bleekselderij schoon en snij deze in elleboogjes. Maak de peultjes schoon en halveer ze. 

Kook de rijst volgens de verpakking met wat zout.


Verhit in een grote pan een beetje olie en bak hier 2 tl kerrie kort in. Voeg de kokosmelk en een liter water toe en breng aan de kook. Roer de bouillonblokjes er doorheen. 

Voeg de kip en de paprika toe aan de soep en laat de soep ongeveer 10 minuten op laag vuur pruttelen  met de deksel op de pan. Voeg na circa 5 minuten de kikkererwten, bleekselderij en peultjes toe en gaar deze mee. Breng de soep op smaak met peper, zout, cayennepeper en kerrie. 
Serveer met de rijst erbij. 

Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

Wow wat brand kerrie snel aan. Dit moet echt hèèl kort! Op tafel heb ik een grote eetlepel door mijn kop soep geroerd en dat doet het goed. Verder vond ik het een lekker soep, goed van smaak en toch wel verrassend van smaak. Of niet echt verrassend, want ik weet hoe kerrie smaakt, maar toch had ik deze smaak niet verwacht. Het heeft een volle romige smaak waar ik erg blij van word.

We hadden wat soep over en hebben dit twee dagen later weer opgewarmd en de soep had nog meer smaak. Ik kan zelfs zeggen dat ik hem nog lekkerder vond. De groente waren niet extreem zacht geworden, maar de smaken wel geëxplodeerd. Als het kan, maak de soep dan een dag van te voren en warm hem later weer op, dan heb je echt een lekkere en bijzonder soep. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten