donderdag 28 augustus 2014

Spitskool met mierikswortel

Op een drukke dag wil ik liever niet heel lang in de keuken staan. Misschien nog wel belangrijker op die dagen, ik wil niet hoeven nadenken over wat ik kook. Met het doen van de weekboodschappen zorg ik er altijd voor dat er in ieder geval een aantal simpele gerechten tussen zitten. Voor het geval dat. Aardappels, vlees groente is zo'n gerecht. Met groente in de aanbieding probeer ik dan zo'n simpel en lekker gerecht op tafel te zetten. In de aanbieding was spitskool en thuis bedacht ik wat ik er eigenlijk mee wilde doen. Ik had namelijk nog nooit spitskool in de hoofdrol gehad.

Eens moet de eerste keer zijn en in het boek smaakvrienden groente bekeek ik met welke kruiden, specerijen, zuivel, zuren e.d. ik spitskool het beste kon combineren. Dit boek vind ik ideaal, zo kom ik geregeld op lekkere smaken die ik zelf echt niet had kunnen bedenken. Daarnaast staat er ook in op welke manieren je de groente kan bereiden. Prima boek om als naslagwerk te gebruiken! 

Ingrediënten

olijfolie
2 tl mierikswortel
3 handjes gezouten cashewnoten

Zo maak je het

Snij de spitskool in smalle reepjes.


Verwarm een wokpan met wat olie. Roerbak hierin de spitskool voor ongeveer 8 minuten. Van mij mag de groente nog wel knapperig blijven en dan is 8 minuten goed. Vind je zachtere groente lekker, roerbak het dan voor 10 minuten. 


Voeg de mierikswortel toe en roer het goed door zodat de mierikswortel volledig verspreid is in de spitskool.
Breng op smaak met peper en zout. 

Verdeel de spitskool over de borden en verdeel daar de cashewnoten over heen. 

Eet smakelijk!

Ik heb de spitskool gegeten met gebakken aardappelschijfjes en een gemarineerd varkenshaasje.

Dit vond ik er van

Spitskool heeft van zichzelf best een neutrale smaak, door de mierikswortel krijgt het wat meer pit. Mierikswortel is wat scherp en afhankelijk van smaak kan je meer of minder toevoegen. Ik vond 2 tl op 1 spitskool goed in verhouding. 
Eerlijk toegeven ik wist niet zo goed wat ik hier van moest verwachten, zoals ik al zei had ik nog nooit zelf spitskool gemaakt en eigenlijk ook niet zo gegeten. Het was dan ook echt even zoeken naar wat lekker zou zijn. Volgens mij wordt de spitskool zachter als je deze een kwartiertje stooft, maar dat durf ik op dit moment niet met zekerheid te zeggen. Wel kan je dan er op het laatst ook een beetje mierikswortel doorheen doen.
Spitskool is een blijvertje, zeker in combinatie met mierikswortel. Ik durf alleen niet met zekerheid te zeggen of ik het dan weer ga roerbakken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten