woensdag 27 augustus 2014

Heel veel tijdschriften met recepten

Dat ik het leuk vind om te koken en bakken dat hebben jullie vast wel door. Juist vanwege mijn allergie ben ik anders gaan koken dan voorheen. Voor een hoop dingen moest ik wel creatief zijn en opzoek naar een alternatief. Daarom ben ik koken steeds leuker gaan vinden. Wel kan ik regelmatig wat inspiratie gebruiken en daarvoor blader ik kookboeken door, struin ik internet af en heb ik heel veel kooktijdschriften.


Maandelijks haal ik de Allerhande, daarnaast koop ik bijna maandelijks wel een andere kooktijdschrift. Dat kan de Foodies zijn, maar ook Gezond eten, Delicious, Jamie Oliver, Smult, of wat dan ook. Alle soorten kooktijdschriften staan of stonden wel in mijn kast. Ideaal vind ik die, want die gaan met de seizoenen mee. Het gebeurd mij iets te regelmatig dat ik uit een willekeurig kookboek een heerlijk recept heb gevonden waarvan ik de ingrediënten niet of nauwelijks vers kan vinden in de supermarkt. Heb je wel eens witte asperges gezien in oktober? Ik weet heel goed dat dit niet het juiste seizoen is, maar ik heb het toch echt nodig voor dat recept wat ik heb gevonden. Geen succes kan ik je vertellen.

Te veel

Daarom haal ik tijdschriften, volgens vriendlief te veel tijdschriften. Vorig jaar hebben we samen bijna alle tijdschriften door gebladerd en alleen de 'lekkere' gerechten bewaard. Ondertussen is de stapel weer dusdanig groot dat ik hier weer mee aan de slag moet. Dit stel ik al ongeveer een maand of twee, drie uit en blijven de nieuwe tijdschriften erbij komen. 

Uit minimaal deze tijdschriften moeten de recepten uitgezocht worden.
Het liefst laat ik het uitzoeken over aan vriendlief, dan wordt er namelijk echt een selectie gemaakt. Wanneer het aan mij ligt, dan worden alle recepten uit de tijdschriften gescheurd. Oké eerlijk, de recepten met bonen zou ik er in laten zitten. Hoe kies ik tussen al die heerlijke gerechten? Als het mij vandaag niet echt lekker lijkt, dan kan het morgen ineens wel aantrekkelijk lijken om te proeven. Hoe maak je de juiste keuze? En als ik dan een hele stapel gerechten heb uitgescheurd dan is het nog moeilijk een recept terug te vinden. Meestal weet ik nog wel in welk tijdschrift ik het heb zien staan en vaak lukt de juiste maand ook nog wel, maar tussen een stapel blaadjes. 

Wat ik niet zie is er niet

Misschien moet ik alle tijdschriften die ik al een half jaar niet meer heb bekeken zonder bladeren maar weg doen. Dan weet ik ook niet wat ik mis, welke recepten ik misschien ooit nog eens wil maken. Ik heb meer dan genoeg kookboeken om goed gevarieerd te kunnen eten, ook met seizoensgerechten. Schrijf ik dit nu echt op? Ik kan toch niet zo maar al die lekkere recepten in de oud papierbak gooien. Dat is net alsof ik onthand word, alsof de zuurstof langzaam uit de ruimte verdwijnt. Dat is geen optie, dit wil ik niet. 
Ik laat de stapel tijdschriften gewoon nog even liggen. Zolang ik er niet aan denk, dan bestaat het niet en hoef ik ook geen selectie te maken. 
Hopelijk denkt vriendlief er net zo over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten