zondag 20 juli 2014

Zomerse muffins

Vaak kom je ze tegen als je ergens koffie gaat drinken, van die grote geurige muffins. Het ziet er altijd verleidelijk uit en met een beetje lekkere trek ook moeilijk te weerstaan. Met grote trots kan ik vertellen dat ik (sinds ik weet van mijn allergie) er nog nooit één gehaald heb. Kan mij wel zo voorstellen dat ze erg lekker zijn. Gelukkig zijn zelf gemaakte muffins net zo lekker, misschien zelfs wel lekkerder.


Mij is het nog nooit gelukt om zo'n mooie grote muffin te maken zoals ze in koffietentjes te halen zijn. Het gebeurde eerder dat ze helemaal instortte of over de vorm gleed dan dat ze echt de hoogte in gingen. Muffins maken zonder zelfrijzend bakmeel gaat toch anders, naar de verhoudingen tussen bloem en bakpoeder heb ik lang naar moeten zoeken. Ondertussen heb ik ze gevonden en lukt het mij om lekkere zomerse muffins te maken met rood fruit.

Ingrediënten

250 gr speltbloem
60 gr suiker
3 tl bakpoeder
16 gr vanillesuiker
zout
1 ei
50 gr zonnebloemolie (= ongeveer 50 ml)
150 ml melk
150 gr rood fruit (diepvries)

Zo bereid je het

Verwarm de oven voor op 200 ͦC.
Meng de speltbloem, suiker, vanillesuiker en bakpoeder in een kom.


Klop het ei, zonnebloemolie, de melk en het zout door elkaar. 
Giet dit beetje bij beetje bij het bloemmengsel en mix alles door elkaar. 


Mix het luchtig in 2-3 minuten en schep als laatste 100 gr rood fruit er doorheen. 
Plaats muffinvormpjes in een muffinbakvorm en schep deze tot 2/3 vol met het beslag. 
Verdeel het overgebleven rood fruit over de muffins.


Bak de muffins in 20 à 25 minuten goudbruin.

Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

De muffin is heerlijk luchtig. Dat ze niet zo ver gerezen zijn zoals ze in koffietentjes te verkrijgen zijn doet niets onder aan de smaak. Het is een heerlijk hapje wat goed kan bij de thee of koffie. Het rood fruit zorgt voor frisheid waardoor het echt een zomerse muffin wordt en niet een machtige zware hap.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten