zaterdag 19 juli 2014

Broodje hamburger

Van de broodjes die ik laatst samen met mijn vader heb gemaakt heb ik heerlijke hamburgers van gemaakt. Zoals zo veel was dit ook lang geleden dat ik het met een zacht broodje heb gegeten en ik heb er van genoten! Ik heb wel vaker een hamburger gemaakt, op sneeën brood of zelf gemaakte broodje die meer op pita broodjes leken dan op bolletjes. Deze keer zijn zowel de broodjes als de burgers zeer goed gelukt :) 


Wat deze burgers zo bijzonder maakte was dat alle verhoudingen klopte. Een sappige burger met veel smaak, het romige van de smeltkaas en het zoute van de bacon. Door de geraspte courgette door de burger nog extra verstopte groente ook. Hier kan je toch alleen maar van genieten :)

Ingrediënten

500 gr rundvlees gehakt
10 kleine bollen of 5 grote bollen
¼ courgette
4 eetlepels worcestersaus
1 el oregano
1 el marjolein 
3 el broodkruim (van spelt)
1 ei
zout & peper
smeltkaas
3 plakjes bacon
1 ui
5 champignons
barbecuesaus
romaine sla
augurk (optioneel)

Zo bereid je het

Rasp de courgette, meng dit met het gehakt, de worcestersaus, oregano, marjolein, het broodkruim en het ei. Kneed dit door elkaar, maar niet te lang zodat je het stuk kneed. Wanneer alles door elkaar is gemengd verdeel je het in gelijke stukken. Met een cup meter (maatbakjes voor Engelse maten) maak je gemakkelijk gelijke burgers, heb je deze niet kan het natuurlijk ook op het oog of met de weegschaal. Rol hier ballen van welke je voorzichtig plat drukt. Hier kan je 5 grote of 12 kleine burgers van maken. De grote is natuurlijk ook afhankelijk van de grote van je broodje.

Leg alle burgers op een plank, dek deze af en leg het nog een paar uur in de koelkast. Dan zijn de burgers straks beter te bakken. 


Snijd de ui in halve ringen en de champignons in plakjes. Verwarm een koekenpan met een beetje olijfolie en fruit hierin de uien op laag vuur. Voeg na 2 minuten de champignons toe en bak deze 5 minuten mee. Haal het uit de pan.

Bak de bacon in de koekenpan in 5-10 minuten knapperig, keer halverwege. Laat de bacon uitlekken op keukenpapier en breek in stukken voor op de burger.

Verwarm een grote koekenpan en bak de burgers in 5-10 minuten gaar, keer deze tussentijds een paar keer. Leg een (stukje) plakje smeltkaas op de burger en laat deze smelten.

Snijd ondertussen de bolletjes door midden, smeer wat barbecuesaus op de een kant van het broodje, leg hier een blaadje sla op en een beetje ui/champignon mengsel. 
Leg de burger op het broodje, leg daarop een stuk bacon en eventueel een stukje augurk.
Plaats de bovenkant van het broodje op de augurk.


Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

Het was een burger zoals deze hoort te smaken. Sappig en romig. Het broodje maakte het voor mij helemaal ideaal en dit was echt genieten. Er zit veel smaak aan de burger en met alle overige toppings is het helemaal in balans. Door barbecuesaus te gebruiken ipv van curry of ketchup krijgt het iets meer pit wat goed past. Curry of ketchup heeft een te vlakke smaak om goed bij de burger te passen. 
Ik heb nu barbecuesaus van heinz, maar de nieuwe van remia is ook geschikt voor mijn allergie. Ga ook nog eens kijken hoe ik dit zelf kan maken, schijnt namelijk niet zo moeilijk te zijn. 
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten