zondag 7 september 2014

Gevulde koeken

Vriendlief is vorige week begonnen met zijn nieuwe baan en aangezien hij zijn nieuwe collega's al een beetje kent wilde hij wat lekkers meenemen om zijn eerste werkdag te vieren. Hij zou wel iets halen in de winkel, iets van gevulde koeken ofzo. Nou je denkt toch niet dat ik dit zo maar laat gebeuren. Hoezo iets halen in de winkel, ik kan toch ook iets maken?! Iedere keer als ik iets gebakken heb, wil hij het niet meenemen naar zijn werk. En nu wil hij iets meenemen naar zijn werk, wilt hij het halen...


Hij wilde gevulde koeken halen of een cake, hij zou wel even kijken in de supermarkt en waar hij dan zin in had. Ik stelde voor om gevulde koeken te maken en hij vond dat ik geen moeite hoefde te doen. Als het om eten gaat dan komt geen moeite doen niet in mijn woordenboek voor. Dus een lekker recept opgezocht, ingrediënten gehaald en nogmaals een paar keer gezegd dat ik gevulde koeken voor hem ging maken.

Ieder recept dat ik vond was voor 4 koeken, hij heeft iets meer collega's en ik wilde ook wel wat proeven, dus deed ik het recept keer 3. Ik zou uit komen op ongeveer 12 koeken. Ik heb er uiteindelijk 18 gemaakt en de helft van het deeg ligt in de vriezer. Binnenkort maar eens kijken wat we daar mee gaan doen. Dit recept is voor 4 koeken

Ingrediënten

150 gr koude boter
4 eieren
200 gr speltbloem
100 gr witte basterdsuiker
snufje zout
150 gr amandelspijs (natuurlijk kan je het ook zelf maken met amandelen, suiker en eiwit)
4 garneer amandelen

Zo maak je het

Meng de bloem, met de koude boter, de suiker, de eieren en een snufje zout. Kneed alles tot een soepel deeg. Wikkel het in plastic folie en het laat het een uur rusten in de koelkast. 

Verwarm de oven voor op 170 °C.

Bestuif het deeg met bloem en rol het uit tot een plak van circa 4 mm dik. Steek er met de taartsteker 8 rondjes uit en leg er 4 op een met bakpapier beklede bakplaat. 


Kluts de eieren. Verdeel het amandelspijs over de vier plakjes deeg en bestrijk de randen met ei. Leg de andere plakjes deeg erop en druk de randen aan met een vork. Bestrijk de bovenkant met ei en druk de amandelen erin. 


Bestrijk nogmaals met ei en bak de gevulde koeken in de oven in circa 30 minuten goudbruin en gaar.

Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

De koeken zijn minder zoet dan dat ik herinner hoe een gevulde koek smaakt. Hierdoor worden ze wat minder machtig en dat vind ik ook niet geheel onbelangrijk. De smaak is goed, alleen ben ik er wel achter gekomen dat ik niet zo fan ben van gevulde koeken. Volgens mij was dat vroeger trouwen ook al zo. Toch vind ik het een leuk en geslaagd projectje voor een zondagmiddag, daarnaast is het ook gemakkelijk mee te nemen in het ov en kan het zo als traktatie dienen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten