zaterdag 6 september 2014

Gevulde pasta al forno

Op de planning stond heerlijke pasta al forno uit de oven. Ik ben fan van alle pasta's, maar een pasta uit de oven is toch wel mijn all time favorite denk ik. Op het moment dat ik dit recept tegen kwam in de foodies van juli, wist ik al dat ik het ging maken. Aangezien ik een hele lijst heb met gerechten die ik nog wel eens wil maken, is het altijd de vraag wanneer het op tafel komt. In dit geval was het eigenlijk al redelijk snel. 


Er wordt gebruik gemaakt van verse lasagnebladen, deze maak ik uiteraard zelf. Spelt lasagnebladen zijn verkrijgbaar bij de natuurwinkel, maar dit zijn altijd gedroogde. Deze zijn niet geschikt om te buigen en vouwen, dus is zelf maken de beste optie als je geen bladen gemaakt van tarwe kan gebruiken.

Ingrediënten

1 gele paprika
2 uien
olijfolie
2 blikken gepelde tomaten
beetje suiker
500 gr verse spinazie
2 teentjes knoflook
600 gr half om half gehakt
250 ricotta
300 gr verse speltlasagne bladen (het zelf maak recept vind je hier)
70 Parmazaanse kaas

Zo bereid je het

Maak de paprika schoon en snij deze in blokjes. Snipper de uien. 
Verhit in een pan olijfolie en bak hier de paprika en de helft van de uien in. Voeg de tomaten toe inclusief sap en druk ze wat kleiner. Breng op smaak met zout, peper en een beetje suiker. Laat dit ongeveer 10 minuten inkoken op middelhoog vuur. 


Maak de spinazie schoon en laat deze goed uitlekken en hak deze grof. Snipper de knoflook.
Verhit olijfolie in een pan, fruit hierin de knoflook en de overgebleven ui. Voeg het gehakt toe en bak dit in 5-8 minuten rul. Haal het gehakt uit de pan. Laat de spinazie slinken in de pan incl. bakvet. Breng op smaak met peper en zout. Meng de spinazie met aanhangend vocht met het gehakt, roer de ricotta doorheen en breng op smaak met peper en zout. 


Verwarm de oven voor op 200ͦC. 

Vul de lasagnebladen met het spinazie mengsel en leg het in golven in een ingevette ovenschaal. Verdeel de paprika-tomatensaus over de pasta in de ovenschaal. Rasp er Parmezaanse kaas overheen. Besprenkel met een beetje olijfolie.

Bak de pasta in 20 minuten in de oven.

Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

Als ik eerlijk ben had ik hier heel veel van verwacht. Mijn verwachtingen zijn alleen niet helemaal uit gekomen. Ik vond het een ingewikkelde manier van vullen en begrijp nog steeds niet helemaal wat ze nu bedoelde. Heb het in bovenstaand recept letterlijk over getypt. Op sommige plekken zaten er 3 lagen pasta tegen elkaar aan, waardoor het wel veel pasta werd zonder vulling of saus. Dit ging eigenlijk ten koste van de smaak.

Ik denk, of weet eigenlijk wel zeker, dat wanneer je dit gerecht opbouwt als een lasagne (spinazie-lasagne-spinazie-lasagne-spinazie-paprikasaus-Parmezaan) dat het echt wel een lekker recept is. Ook is de spinazie goed te gebruiken als vulling voor cannelloni. De volgende keer maak ik er in ieder geval een lasagne van.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten