vrijdag 5 september 2014

Noodlesoep

Al een paar keer heb ik aangegeven dat ik niet zo fan van de Oosterse keuken ben, was is misschien een betere bewoording. Toch zijn er een aantal gerechten die toch al een tijdje regelmatig terug komen op tafel. Aan de ene kant omdat ze gewoon lekker zijn, aan de andere kant omdat ze ook wel makkelijk te maken zijn. Deze noodlesoep is daar een voorbeeld van. Daarnaast kan je hier ook vol op mee variëren zodat deze altijd weer net wat anders is. Natuurlijk gebruik ik geen eiermie of noodles maar mihoen, deze is namelijk van rijstebloem gemaakt.


De eerste paar keer, denk nu zo'n 3 à 4 jaar geleden, vond ik deze soep erg pittig en stiekem eigenlijk iets te pittig. Tegenwoordig vind ik hem lekker en voeg ik zelfs een Spaanse peper toe, iets wat ik een paar jaar geleden wel uit mijn hoofd haalde. Grappig om te zien hoe je smaak zo kan veranderen en ontwikkelen door de jaren heen. Voor mij is heeft de grootste ontwikkeling plaats gevonden in het kennismaken met de Oosterse keuken. Nu vind ik het jammer dat het zo lang heeft geduurd voordat wij aan elkaar zijn voorgesteld (of eigenlijk voordat ik openstond voor de kennismaking).

Ingrediënten

olijfolie
2 cm gemberwortel
1 teentje knoflook
½ el rode curry pasta (vers of uit pot)
800 ml kippenbouillon
1 el vissaus
½ el gembersiroop
200 gr sugarsnaps
1 Spaanse peper
1 paksoi
300 gr mihoen
4 bosuitjes
1 limoen
druppeltjes sesamolie

Zo bereid je het

Schil de gemberwortel en hak deze fijn (of gebruik hiervoor de knoflookpers), schil de knoflook en pers deze. Hak de rode peper fijn. Snij de bosuitjes in ringetjes.
Was de sugarsnaps, snij de paksoi in dunne reepjes en was deze goed. (was de paksoi en sugarsnaps niet in dezelfde vergiet, want je hebt ze niet gelijktijdig nodig.)

Verhit olijfolie in een pan en bak de gemberwortel, knoflook en currypasta in 3 minuten op hoog vuur. Pas op, want dit is pittig en kan branden aan je ogen. Schenk de bouillon erbij samen met de vissaus, gembersiroop en breng dit aan de kook. Voeg de sugarsnaps en het pepertje toe en kook deze 2 minuten mee. Doe de paksoi, mihoen en bosui erbij en kook deze volgens de verpakking van de mihoen gaar. Dit is meestal 3 tot 4 minuten. 

Breng op smaak met limoensap en eventueel wat zout, peper hoeft niet, het is al pittig genoeg.
Verdeel de soep over de kommen en sprenkel er nog wat sesamolie over. 

Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

Ondanks dat deze versie voor mij een simpele variant is, word ik hier wel erg blij van. Een goede pittige smaak, maar niet overheersend. Daarnaast zorgt de paksoi en de sugarsnaps voor een fijne bite in de soep. Vanwege de mihoen en het slurpen van mij zie je rondom mijn bord altijd allemaal spetters liggen. Persoonlijk vind ik dat dit bij deze soep hoort. Ik heb wel eens geprobeerd om deze soep op de bank te eten, maar dat is eigenlijk geen succes. Dit is al een blijvertje en dat zal het ook zeker blijven! Wel maak ik hem de volgende keer weer met gamba's, dat vind ik namelijk wel zo lekker.

Wil je het extra romig voeg dan een blikje kokosmelk toe en halveer ik de hoeveelheid bouillon. Verse koriander doet het natuurlijk altijd goed bij Oosterse gerechten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten