maandag 8 september 2014

Wat aten we deze week

Vanaf deze week zal de inhoud van mijn blog anders worden dan voorheen. Hier leg ik woensdag meer over uit. Er zullen minder recepten verschijnen, maar ik zal wel laten zien dat je met een allergie heerlijk en afwisselend kan eten. In Wat aten we deze week laat ik zien wat ik deze week allemaal heb gegeten. Van een aantal dingen verschijnt het recept of heeft het recept al online gestaan. Ben je benieuwd naar een recept laat het dan even weten, dan plaats ik deze ook online.


Deze week veel vis en vegetarisch. Daar kom ik in de supermarkt altijd achter, meestal heb ik of veel vlees, of veel vis of bijna alles vegetarisch. Ik kijk altijd naar waar ik zin in heb en blijkbaar vul ik dat in voor de gehele week. 

Zaterdag

Het weekend is wat anders gelopen dan normaal. Er moesten nog boodschappen gedaan worden en eigenlijk zouden we gaan kajakken. Het weer zat totaal niet mee, dus dat hebben we verzet. Snel boodschappen gedaan en verse kabeljauw gehaald voor die avond.
Rond 17.00 uur zijn we naar IJburg culinair geweest en ik heb niet meer gekookt. Op IJburg culinair heerlijke Angus beef hamburgers, paella en sushi gegeten. Mijn buik was goed vol en de verse vis bleef nog een dag liggen. 

Zondag

Ondanks dat ik ook iets heerlijks had voor zondag, moest de vis van zaterdag echt op. Het idee was om dit met krieltjes te maken die ik nog had liggen. Toen ik begon met koken kwam ik er achter dat bijna alle aardappels al beschimmeld waren (ze lagen nog geen week in het keukenkastje...). Andere aardappels had ik niet, daarom heb ik het maar gemaakt met spaghetti. Ziet er iets anders uit, maar was heerlijk. 
De kabeljauw heeft een mosterdkorst, wat een lekkere smaak geeft aan de gehele vis. De spaghetti ging samen met een zak roerbakgroente en nog wat losse rucola. Aangezien we vrijdag en zaterdag niet zo veel groente hebben gegeten moest er nu even flink wat op tafel. Het recept van de kabelkauw komt binnenkort online.

Maandag

1 September hebben vriendlief en ik gekozen als jubileum dag. Deze dag zijn we exact 4 jaar bij elkaar en dat moet gevierd worden. Omdat vriendlief deze dag ook zijn eerste werkdag had wilde ik het voorbij laten gaan, hij niet. Vorige week kreeg ik te horen dat ik voor deze dag geen eten hoefde te halen. Een paar dagen later kreeg ik een tijdstip en afgelopen weekend een tramhalte. Verder was het een verrassing.
We hebben gegeten bij Zouthaven, in het muziekgebouw aan het IJ. Vooraf had ik gemarineerde buffelmozzerela met avocadocrème, als hoofdgerecht had ik tonijnsteak en als dessert een crème brûlée met witte chocolade en Griekse yoghurt. Het voor- en het hoofdgerecht waren heerlijk, bijzonder en super goed klaar gemaakt. Het de toetje vond ik lekker, maar te groot en te veel van hetzelfde. Ze hadden laagjes over elkaar gemaakt, waardoor je niet de smaak kon afwisselen. Ik plofte bijna uit elkaar. Hier wil ik zeker nog wel vaker heen!


Er werd ook super goed rekening gehouden met mijn allergieën, vriendlief had deze met de reservering doorgegeven en ze waren er nog steeds van op de hoogte. Tussendoor werd er ook gevraagd of ik wel of geen pijnboompitten mag eten. Deze mag ik wel, heb ik alleen niet gezien bij de mozzarella. 

Dinsdag

De dag begon goed, ik had nog maar 2 sneeën brood in de vriezer, deze samen met een avocado meegenomen. Helaas op mijn werk had ik ook chocolade liggen waardoor ik hiervan heb gesnoept in plaats van de avocado op te eten. Thuis was ik dan ook een beetje misselijk, maar ik had vooral lekkere trek.
Vriendlief ging zwemmen, dus er kwam een lichte maaltijd op tafel. Noodlesoep die ik al een paar keer heb gemaakt, maar toch iets anders. Voor het eerst vissaus hierin gebruikt, maar dat proef je niet echt terug. Misschien ga ik hem toch nog een beetje aanpassen. Het recept hebben jullie vrijdag voorbij zien komen. 

Woensdag

Dit is mijn sportdag, dus ook vandaag weer wat makkelijks. Vaak ben ik eerder thuis dan vriendlief, dus is het vaak ook iets wat je weer makkelijk kan opwarmen of in porties kan maken. Dit keer was het tagliatelle met avocadosaus en gamba's. Ik vond het apart en wil het ook zeker nog een keer maken, maar ik weet nog niet of echt helemaal geslaagd is. Daarvoor wil ik echt nog een keer op mijn gemak met de smaken experimenteren en niet zoals vandaag gehaast een pasta in elkaar draaien. 
Uiteraard gebruikte ik hiervoor speltpasta. 

Donderdag

Er was nog een dag waarvoor ik geen boodschappen had gedaan en dat was donderdag. Gelukkig maar, want aangezien we zaterdag niet thuis hebben gegeten en daardoor eigenlijk de hele planning over hoop haalde had ik nog een dag eten over. Kwam dus eigenlijk wel goed uit. 
Een bonenschotel uit Plenty stond nog op het menu. Niet met bruine bonen e.d. maar met verse groene bonen zoals tuinbonen, snijbonen en sugarsnaps, ook al weet ik niet zeker of deze laatste ook echt tot de bonenfamilie behoren. Het recept volgt nog.

Vrijdag

Vrijdag is soep dag. Voor mijn werk had ik heerlijke tomatensoep gemaakt en door een miscommunicatie een collega groentesoep. Dit kwam echt niet op, dus hebben wij 's avonds ook maar tomatensoep gegeten. Hij was heerlijk en het recept verschijnt vrijdag online.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten