dinsdag 9 september 2014

Rode risotto met bietjes en rode wijn

Met risotto kan je zoveel variëren als dat je wilt. De meeste varianten zijn 'wit' van kleur, maar door rode wijn te gebruiken worden rood. Ziet er erg leuk uit, vind ik. Dit recept heeft vriendlief uitgezocht toen ik weer eens aan de gang ging om alle kooktijdschriften uit te zoeken. Je komt nog eens een lekker recept tegen wat je eigenlijk allang weer was vergeten. Het moest dan ook maar snel worden uitgeprobeerd. 

Natuurlijk kan je hiervoor bieten halen die je nog moet koken, ook is het mogelijk om kant en klare bieten uit een potje te gebruiken. Zelf ben ik een voorstander van verse voorgekookte bieten. Makkelijker dan eerst zelf nog moeten koken, maar ik weet zeker dat hier geen rare toevoegingen inzitten wat misschien wel het geval is bij bieten uit een potje. 

Om het gerecht ook voor mij eetbaar te maken heb ik alleen bouillonblokjes in de kast staan die geen toevoeging heeft van tarwe producten. Gelukkig is hier keus in, dit was in de begin jaren wel anders. Voor anderen heb ik altijd een makkelijk ezelsbruggetje; "Maggi mag nie" Zelf maken is altijd de lekkerste optie, maar dat vind ik voor een doordeweekse dag toch net even iets te veel werk. 

Ingrediënten

boter
80 gr pancetta (gewoon spek kan ook)
2 rode uien
400 gr verse (voorgekookte) bietjes 
2 tenen knoflook
4 el balsamicoazijn
200 gr risottorijst
120 rode wijn
800 ml kippenbouillon
80 gr Parmezaanse kaas
100 ml slagroom

Zo bereid je het

Snij de rode uien in ringen en de knoflook fijn. Schil de bietjes en rasp deze grof. Maak de kippenbouillon. Snij de pancetta in stukjes. Rasp de Parmezaanse kaas fijn.

Verwarm de helft van de boter in een pan en bak de pancetta in 3 minuten. Voeg de uit, knoflook, bietjes en balsamicoazijn toe en bak alles 8 minuten op middelhoog vuur. 
Voeg de risottorijst toe en bak deze 3 minuten mee tot de korrels glazig zijn. Schenk de wijn erbij en blijf roeren tot het helemaal is opgenomen. 

Schenk beetje bij beetje de bouillon erbij en blijf goed roeren. Wanneer de bouillon is opgenomen, schenk je de volgende scheut erbij. Ga zo door totdat de rijst beetgaar is, dit duurt ongeveer 20 minuten. 
Neem de pan van het vuur en roer de overgebleven boter en de helft van de Parmezaanse kaas er door. Laat het even rusten met de deksel op de pan.

Klop ondertussen de slagroom lobbig (deze is dan niet vloeibaar meer, maar ook niet helemaal stijf). Schep de risotto nogmaals om en verdeel over de borden. Geef ieder bord een schep slagroom en garneer met de overgebleven Parmezaanse kaas. 

Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

Eerlijk toegeven heb ik hier niet zo heel erg van geproefd, ik was al de hele dag ziek en behoorlijk dufjes. Toch durf ik wel te zeggen dat het een lekker gerecht is. De bietjes geven het een zoete smaak en de pancetta geeft een verrassende smaak. Alles is rood, dus eigenlijk zie je niet wat je in je mond stopt. De bietjes, rijst en pancetta zien er hetzelfde uit, daarom is een hap met pancetta een leuke verrassing. Het is denk ik lekker om hier nog een beetje rucola bij te serveren, of onder de risotto of er bovenop. Er gaan namelijk niet heel veel groente in, maar die zijn natuurlijk wel nodig. 
De slagroom is lekker, maar is wat mij betreft niet noodzakelijk. In eerste instantie ziet het er leuk uit, maar het smelt heel snel weg. Ook zonder is de risotto romig en heeft het een volle smaak. Het lijkt heel machtig, maar dat viel eigenlijk wel mee. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten