dinsdag 26 augustus 2014

Risotto met glazed bacon

Deze risotto stond al 2 weken op de planning, maar op de één of andere reden lukte het niet om het op tafel te krijgen. Uiteindelijk heb ik het afgelopen zaterdag gemaakt en natuurlijk extra van genoten. Meestal maak ik op zaterdag een uitgebreid gerecht, juist omdat ik dan tijd heb om lekker lang in de keuken te staan. Toevallig had ik deze zaterdag ook niet veel tijd, dus snel een risotto gemaakt. Kan natuurlijk ook prima op een doordeweekse dinsdag.


Risotto is voor mij een gerecht waar ik eindeloos mee kan variëren. In de tijd dat ik al wel een beetje wist hoe ik met mijn allergie moest omgaan, maar nog niet de mogelijkheden had in de keuken om bijvoorbeeld zelf pasta te maken, at ik heel veel risotto. Het was voor mij een vervanger van pasta, waar ik veel groente en een beetje vlees doorheen deed. Tegenwoordig maak ik iets minder vaker risotto, maar nog steeds regelmatig. Met verse kruiden is het heerlijk, bijvoorbeeld met verse tijm.

Ingrediënten

1 wortel
1 courgette
1 ui
1l groentebouillon (van een bouillonblokje)
½ bosje tijm
olijfolie
300 gr risottorijst
250 gr cherrytomaten 
150 gr bacon of spek
2 el honing
50 gr Parmezaanse kaas
boter

Zo bereid je het

Maak de groentebouillon en breng aan de kook. Schil de wortel en snij deze in blokjes. Snipper de ui.

Verwarm olijfolie in een hapjes pan. Fruit de wortel met de ui in 3 minuten. Voeg de risottorijst toe en bak deze mee tot hij glazig wordt. Blus de rijst af met de bouillon totdat deze net onder staat. Kook de risotto op laag vuur in ongeveer 20 minuten. Blijf tussendoor goed roeren en voeg iedere keer als de bouillon is opgenomen een scheut bouillon toe.

Was de tijm, schud deze droog en ris de blaadjes van de takjes. Snij de courgette in blokjes. Voeg na ongeveer 15 minuten de courgette en tijm toe bij de risotto.


Snij de bacon in dunne plakjes.Was de cherrytomaten. Bak deze in een hete koekenpan met een beet een beetje olijfolie knapperig. Voeg de honing toe en glaceer de bacon. Verwarm de cherrytomaten ongeveer 4 minuten mee. 

Blijf ondertussen de risotto in de gaten houden. 

Rasp de Parmezaanse kaas. Neem de risotto van het vuur wanneer deze gaar is en roer er 2 el boter en de Parmezaanse kaas doorheen. Breng op smaak met zout en peper. Laat de risotto afgedekt nog 2 minuten rusten. 

Verdeel de risotto over de borden en verdeel er de bacon en tomaten over. 

Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

De risotto vond ik heerlijk. Ik had wel verwacht dat de tijm goed terug te proeven zou zijn, juist omdat tijm een sterke smaak heeft van zichzelf. Helaas was dit niet het geval. Misschien een volgende keer nog meer tijm toevoegen of op het laatst wanneer je het op smaak brengt met peper en zout ook nog wat gedroogde tijm toevoegen. 
De glazed bacon is op zich wel lekker, alleen vind ik het er niet echt bij passen. Ik vind juist het zoutige van gebakken bacon cq. spek erg lekker. Wanneer je een zoutige smaak verwacht, ook al wist ik dat het zo echt niet zou smaken, was de eerste hap toch een aparte gewaarwording. Dit is lekker bij een chicken clubsandwich, maar minder bij de risotto. Doe voor mij bij risotto maar gewoon krokante bacon in plaats van glazed bacon. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten