zaterdag 5 juli 2014

Lambs rack met gegrilde groente en bataat

Met kerst hadden wij onze beide familie's over de vloer. Veel gezelligheid, maar lastig om de hoeveelheden in de schatten voor het kerstdiner. Ik wilde graag lambs rack maken en bestelde dit bij de slager. Met hem besproken dat ik voor 9 personen lambs rack wil hebben en iedereen 2 koteletjes wil geven. Het gevolg dat we veel te veel vlees hadden en meer dan de helft in de vriezer hebben gestopt. Gisteren hebben we het laatste stuk opgegeten, lambs rack met een heerlijke kruidenkorst
Ik vond het wel een uitdaging om iedere keer een nieuw recept te bedenken waarin het gehele stuk verwerkt kan worden. Zeg nou eerlijk, dit heb je niet dagelijks zelfs niet wekelijks op je bordje liggen en toch iedere keer wat anders maken is lastig. Volgens mij wel eindelijk iets gevonden waarmee het erg lekker wordt en wat iedere keer net iets anders gemaakt kan worden.

In het recept hebben ze het over paneermeel of broodkruim. Uiteraard heb ik voor speltbroodkruim gekozen. Verder heb ik er courgette en paprika bij gegrild en heb ik van zoete aardappel frieten gesneden.

Ingrediënten voor 2 personen

boter
1 lambs rack
klein handje rozemarijnnaaldjes
grote hand platte peterselie
handje gedroogde oregano
handje verse tijm (van het balkon)
peper & zeezout
1 snee speltbrood
50 gr ijskoude boter
1 courgette
2 paprika's 
1 zoete aardappel

Zo bereid je het

Laat de lambs rack een half uur op kamertemperatuur komen. 
Snijd de courgette in plakken van circa 1 -2 cm. Verwijder de zaadlijsten uit de paprika's, snij de paprika in grove stukken. Schil de zoete aardappel en snijd er dikke aardappels.
Verwarm de oven voor op 180 ͦC.
Smelt de boter in een koekenpan, bak de lambs rack in de aan alle kanten bruin en haal het uit de pan. 
Blancheer (= heel kort koken, 1 à 2 minuten) de zoete aardappel.


Maal in de keukenmachine de kruiden peper en zout, stukjes brood en ijskoude boter tot een dikke massa. Verdeel dit over de lambs rack en druk het goed aan. Het moet blijven zitten. Zet de lambs rack 10-12 minuten in de oven.


Bestrijk de groente met een beetje olie en grill deze in een grillpan. 
Bak de frieten in een koekenpan.


Wanneer je voldoende ruimte in de oven hebt, dan kun je de groente en frieten in de oven grillen. 

Wanneer de kerntemperatuur van de lambs rack 68 ͦC is, is deze klaar.
Snij de lambs rack in koteletten en serveer met de gegrilde groente en zoete aardappel.


Eet smakelijk!

Dit vond ik er van

Waarom een krokant korstje niet eerder in mij is opgekomen dat weet ik niet. Het was erg lekker! Wel jammer dat bij mij de korst niet bleef zitten, maar dat zal ik nog eens gaan oefenen met een ander gerecht. Ook was ik vergeten om het vlees op kamertemperatuur te laten komen, dus het was na 10 minuten nog lang niet gaar. De groente en zoete frieten waren allang klaar, maar het vlees niet. Uiteindelijk heb ik de koteletten gesneden en deze kort gegrild in de grillpan die toch al warm was. Ondanks dat was het zeker een lekkere maaltijd, welke wel vaker op het menu zal liggen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten