maandag 16 juni 2014

BBQ buiten de deur

verse meloen
De zomer komt er aan, de seizoenen worden her en der afgesloten en dat gaat overal op zijn eigen manier. Zo had mijn korfbalvereniging zaterdag een buurttoernooi georganiseerd met afsluitend een barbecue. Erg gezellig allemaal, maar met een rijtje allergieën toch wel weer lastig.
Met al het sporten op de planning is het niet handig om de lunch over te slaan, maar vond het om thuis te lunchen nog erg vroeg. Had een stevig ontbijt op en nog een plak chocolade cake bij de koffie, dus nog totaal geen zin in een vroege lunch. Nu hebben ze in het clubhuis ook het een en ander aan versnaperingen, maar dat is allemaal niet geschikt voor mij.


Eigen broodjes meenemen
In dit soort gevallen maak ik heel suf mijn broodjes vooraf klaar en neem dit samen met wat fruit mee. Het heeft even geduurd voordat ik dit echt een automatisme werd, maar ik heb ondertussen al zo vaak zonder eten gezeten dat ik nu wel beter weet. Wanneer ik niet op tijd eet en op zoek moet gaan wordt ik chagrijnig. Duurt het dan nog langer dan wordt ik trillerig en krijg ik de neiging om mij niet aan mijn dieet te houden. Daar heb ik later dan weer spijt van, wanneer eczeem-plekken te voorschijn komen. Dus tegenwoordig  voor mij; Zelf meegenomen broodjes van huis. Samen met stukjes meloen, had ik een lekkere lunch voor tussen door.

Uit handen geven

Buiten de deur eten blijft nog steeds spannend. Of dit nu in een restaurant is, bij mensen thuis of zoals hier door een vereniging georganiseerd. Je bent afhankelijk van de ander en hoe serieus hij/zij er mee om gaat. Hoeveel kennis hebben zij van voedsel, ingrediënten en eventuele alternatieven? Zijn zij bereid om af te wijken van het vertrouwde? Dit zijn vragen die bij mij op komen in zulke situaties. 

Informeren

Wanneer ik bij vrienden, familie of zoals zaterdag bij een vereniging ga eten dan informeer ik altijd vooraf wat mijn allergieën zijn. Natuurlijk weet mijn familie en goede vrienden ondertussen echt wel wat ik wel en niet mag hebben, maar ik blijf er zelf altijd alert op. Diegene die voor het eerst aan de slag gaan voor mij geef ik zo uitgebreid mogelijk een uitleg van wat wel en niet kan. Het is voor mij een hele zoektocht geweest en al doende leert men. Waarom deze kennis niet delen? Je kan iemand vertellen welke ingrediënten je niet mag en de persoon zelf op ieder potje laten zoeken of het geschikt is. Een ontdekkingsreis die ik zelf ook heb moeten ondergaan. Je kan ook aangeven welke merken je wel mag hebben, bij welke producten ze extra moeten opletten en wat geen probleem is. Natuurlijk wel even toepassen op het soort eten wat je verwacht te krijgen. 

E-mail welke ik verstuurd heb naar de organisatie
Voor de barbecue van zaterdag heb ik ruim van te voren ook een mail gestuurd naar de organisatie, hierin aangegeven:
  • dat ze op moeten letten bij gemarineerd vlees, dat sommige worstjes wel kunnen en andere weer niet. 
  • Dat kipsaté vaak ik ketjap gemarineerd en dat daar soja in zit, maar dat ik zelf net vissaus heb ontdekt waarin kipsaté ook erg lekker wordt. 
  • Dat vis en vlees wat niet gemarineerd is altijd goed is, diepvriesproducten niet geschikt zijn, maar ik wel de verse hamburgers van de AH mag hebben.
  • Dat ik de salades graag met de dressing apart zie, aangezien ik niet alle dressings uit een fles mag hebben, maar ik net zo graag zonder dressing eet.
  • Dat er een lekkere rundvlees salade is bij de AH die geschikt is; zo'n authentieke, maar alle andere kant en klare salades niet kunnen. 
  • Welke merken saus ik zelf gebruik en welke ik echt niet mag hebben. 
  • Dat ik zelf wat brood meeneem en ze daar dus geen rekening mee hoeven te houden.
  • Afsluitend dat wanneer ze vragen hebben, ze het mij altijd mogen vragen. 
Het is een hele lijst, maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik met een (redelijk) gerust hart naar de barbecue ging. 

Wat vond ik er van

Heb al regelmatig een barbecue met anderen buiten de deur gehad en behoorlijk wat vergelijkingsmateriaal heb. Moet toegeven dat deze in positieve zin uit steekt in vergelijking met andere barbecue's. Ik kon bijna alles gewoon mee eten, voor mij geen aparte schaal met wat vlees, maar in het geheel was er rekening mee gehouden. 
Een lekkere kipsaté met een nieuwe marinade, pakketje met zalm, spiesje garnalen en een verse hamburger. Daarnaast de rundvleessalade, rauwkost zonder dressing een lekkere zelfgemaakte aardappelsalade met crème fraiche en bieslook en bovenal vers spelt stokbrood :-). 

Buiten de deur barbecue'en kan prima, het is belangrijk om vooraf goed te informeren. Verder heb vertrouwen! Het hebben van voedsel allergieën wordt steeds 'gewoner' en mensen kunnen er steeds gemakkelijker mee omgaan. Dit is een behoorlijke verandering in vergelijking met 7 jaar geleden, misschien ben ik er zelf ook wel wat handiger in geworden in de tussentijd. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten